Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر معاصر ایران - دی 1396

115   فرهاد مشیری (متولد 1342)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : فقط تو

امضاء: « Farhad Moshiri 2004 Only you» (کنار هر لت)
رنگ‌روغن روی بوم
دولته ای، هرلت 100×132 سانتی‌متر، در مجموع 200×132 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1383

برآورد قیمت

7000 - 5000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 10,000,000,000 ریال

درباره اثر

مجموعه کوزه‌های فرهاد مشیری بازخوانی معاصری از کوزه‌هایی است که روزگاری پیش از این در فرهنگ و هنر این سرزمین نقشی اساسی برعهده داشتند. مشیری با دیدن سفالینه‌های باستانی در سال 1378 به فکر استفاده از این دست‌ساخته‌های کهن در بستری نو و امروزی افتاد و با الهام از آن‌ها مجموعه نقاشی‌هایی پدید آورد که امروزه از شناخته‌شده‌ترین آثار او در سطح بین‌المللی به حساب می‌آیند.

کوزه‌های سفالی، نماد فرهنگ یک‌جانشینی بشر هستند. از آغاز تمدن‌‌های برآمده از کشاورزی، هنرمندان سفالگر، ظروفی را شکل داده‌اند که در هر نقش و طرح خود، باورهای یک قوم را ماندگار کرده‌اند. کوزه در فرهنگ اقوام خاورمیانه معنایی دیگر نیز دارد؛ باور به پیدایش بشر از خاک رس، سبب شده میان کالبد و جسم انسان با کوزه تشابهی تمثیلی شکل گیرد. همان‌گونه که فضای تهیِ کوزه، محلی برای ریختن مایعات است، کالبد بشر نیز با روح پُر می‌شود و روزی نیز خالی خواهد شد و خدا، هم‌چون کوزه‌گری سازنده این پیکر خاکی است که از روح خود در آن می‌دمد.

فرهاد مشیری در خوانش نوین خود از این معناست که به کوزه‌های کمینه‌گرای خود شکل می‌دهد. بستر تخت بوم‌های تکرنگ، زمینه‌ای برای نوزایی معنای کوزه در عالمی معاصر است. کوزه‌هایی سترگ و عظیم، ساکت و تنها، در هیبتی تکرارپذیر، پیش روی چشم مخاطب امروزی قرار می‌گیرد و او را به بازی جدیدی از معنا و فهم زندگی فرا می‌خواند. مشیری در ساخت این سفالینه‌ها از تکنیک خاصی بهره گرفته و توانسته در سطح بدنه کوزه‌ها بافتی زبر و زمخت ایجاد کند. وی در انتخاب فرم این کوزه‌ها به ساده‌ترین حالت اکتفا کرده است؛ خُم‌هایی عظیم که تا جایی که بوم اجازه می‌دهد، بزرگ شده‌اند. گویی آنها بر لبه‌های بوم فشار وارد می‌کنند و می‌خواهند از آن بیرون بزنند. استفاده از خط نستعلیق به عنوان نقشی تزیینی بر پیکر کوزه، تأکید مجددی است از سوی هنرمند بر ایرانی بودن این آثار؛ خطوطی که کوچک‌ترین تلاشی برای بعدنمایی سطح ‌کوزه ندارند و ساده و ابتدایی نوشته شده‌اند. مشیری در انتخاب این کلمات از اشعار و اصطلاحات عامیانه بهره می‌گیرد تا در یک نگرش پاپ به این شیء رایج در خانه‌های قدیمی و شاید هم کاربرد متداول آنها اشاره‌ای داشته باشد.

تفاوت این دو کوزه در رنگ و نوشته آنهاست؛ یکی به رنگ تیره، نمادی از تنهایی، غم و اندوه که بر پیکرش واژه «فقط» به رنگ سیاه نقش بسته و دیگری به رنگ روشن، نمادی از عشق، شادی و دوستی که بر آن واژه «تو» به رنگ سفید نوشته شده است. این دو کوزه مکمل یکدیگرند و در عین حال گویای سیری عاشقانه از «خود» به «دیگری» است.

فرهاد مشیری، که در لیست 500 هنرمند برتر جهان قرار دارد،  اولین هنرمند خاورمیانه است که به رکورد فروش بالاتر از یک میلیون دلار دست یافته؛ هم‌چنین اثری از مجموعه کوزه‌های او در حراج کریستیز سال 2011، به قیمت 422,500 دلار به فروش رفته است.