Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396

87   مارکو گریگوریان (1304-1386)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : هیروشیما

امضاء: « Grigorian 56» (پایین راست)
رنگ روغن روی بوم
50×69 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1335
-این اثر در گالری گورکی، نیویورک ارائه شده است.

برآورد قیمت

800 - 600 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 900,000,000 ریال

درباره اثر

تابلوی حاضر یکی از مهم‌ترین آثار فیگوراتیو مارکو گریگوریان، تا پیش از خلق مجموعه آثار مشهور کاهگلی اوست و به همین دلیل، اهمیت خاصی در بررسی تاریخ هنر ایران در دوران معاصر دارد.

گریگوریان در ابتدا موضوعات واقعی یا خیالی را به شیوه اكسپرسیونیستی نقاشی می‌كرد که تابلوی «نبرد رستم با اشكبوس» (1334) و «ملکه زیبایی رم» (1333) از آن نمونه است. اثر حاضر تحت تأثیر موضوع جنگ و رنج انسان با عنوان «هیروشیما»، پیش از آخرین تابلوی فیگوراتیو سیزده‌لته‌ای از مارکو با عنوان «دروازه آشویتس» (1339) نقاشی شده است. رنگ‌گذاری پرمایه نقاشی‌های مارکو در این دوران، در خدمت فضاسازی‌های خوف‌انگیز قرار می‌گیرد و تداعی‌کننده کابوس‌هاس پریشان نقاش از زندگی انسان معاصر در سایه جنگ است. شاید این دوره از نقاشی‌های مارکو به مثابه مالیخولیایی خوفناک به‌نظر برسد، اما این شکل غول‌آسا یا کنش خشن و وحشت‌زده سوژه‌ها نیست که بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه بیان اکسپرسیو و خلاق نقاش چشمگیر است.

در اثر پیش رو ترکیب‌بندی، فرم و رنگ‌ها از نقش توصیفی همیشگی و تکلیف دیرینه خود یعنی بازنمایی جهان قابل رویت، رها شده و تصویر غول‌آسای کودک وحشت‌زده که عروسکش را در آغوش گرفته، در پس‌زمینه‌ای با ضربه‌قلم‌های قرمز تیره، احساسی از درگیری بین انسان و تنهایی و ترس از جنگ را به یک تصویر کاملاً دراماتیک بدل کرده است. اثر حاضر گزارش تصویری یک ادراک است، که به وسیله بازنمودهایی شکل می‌گیرد که در سنت هنری مارکو وجود داشته است. آنچه در این میان بینش هنری نقاش را شکل می‌دهد، چشم‌انداز انتقادی و ذوق زیبایی‌شناختی اوست که در ترکیب قدرتمند فیگورها و نیروی تأثیرگذار ضربه‌قلم‌ها تجلی پیدا کرده است.

اثر حاضر به سبب اهمیت آن در دوره کاری مارکو گریگوریان، قطعه‌ای باارزش برای بررسی هنر نوگرای ایران به شمار می‌رود. پیشینه تابلوی حاضر، اهمیت آن را دوچندان می‌کند.