Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1398

63   آیدین آغداشلو (متولد 1319)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : انهدام کیهانی

امضاء: «آیدین آغداشلو 88 Aydin 2010» (پایین چپ)
رنگ روغن روی بوم
سه‌لته‌ای، در مجموع 350×200 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1388
- این اثر در کتاب «برگزیده آثار آیدین آغداشلو» (ص 70) ، انتشارات نگار (1391) به چاپ رسیده است.

برآورد قیمت

20,000 - 15,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 16,000,000,000 ریال

درباره اثر

هنر آیدین آغداشلو پاسداشت هنر گذشته همراه با نگاهی انتقادی و اعتراضی نسبت به انهدام ارزش‌های ادوار کهن است. او که با تسلط بر تاریخ هنر، شناخت روشنی از زوایای پنهان تطوّر هنری دارد، در نقاشی خود تلاش می‌کند با بازآفرینی اثری آشنا از هنر پیشین، توجه مخاطب را به بازخوانی مفهوم کهن، امر تکراری و عادی جلب کند.

آغداشلو برای بیان چنین مفاهیم عمیقی از روش «هنر اقتباسی» استفاده می‌کند که روشی شناخته‌شده در هنر معاصر است ولی در سبک خاص آغداشلو توانسته بیانی شخصی یابد. گرچه سوژه‌های او بر بنیان هنر کلاسیک غرب و یا شرق و با رویکردی بازنمایانه ایجاد می‌شوند، اما قرارگیری اثر هنری در یک تداخل فضایی، حسی از سوررئالیسم را بر نقاشی مستولی کرده که ذهن را به تفکر و یافتن برون‌رفت ترغیب می‌کند.

در اثر پیش‌رو آنچه به عنوان یک نماد از هنر ادوار گذشته انتخاب شده کاسه‌ای سفالین منقوش به تصاویری از دوران سلجوقی است؛ عصری که هنر سفالگری و لعابکاری زرین‌فام آن از چنان ظرافتی برخوردار شد که سفال عصر سلجوقی را به یکی از ادوار درخشان هنر سفالگری ایران بدل ساخت.

روند حرکت چشم به واسطه سایه‌روشن‌های زمینه و شکستگی کاسه و پراکندگی قطعات آن از راست به چپ خواهد بود؛ گویی کاسه سفالین لحظاتی پیش از سمت راست تصویر وارد فضا شده، مورد اصابت قرار گرفته، شکسته، خُرد شده و در روند این انهدام برای لحظه‌ای در فضا به تعلیق درآمده تا عمق فاجعه را به مخاطب نشان دهد. عدم وجود خط زمینه در کادر، در کنار رنگ قهوه‌ای سوخته زمینه حسی از عمق‌نمایی به تابلو می‌بخشد و فضایی لایتناهی را تصویر می‌کند.

قرارگیری کاسه در نقطه طلایی کادر به واسطه رنگ روشن آن چشم را بر خود ثابت می‌کند. نقاش برای پایبندی به اصول کلاسیک هنر نقاشی و حفظ تعادل تصویری از فام‌های اکر و نارنجی استفاده کرده که از سمت پایین راست پدیدار شده و آرام‌آرام در میانه تابلو محو و در نهایت سبب ایجاد ترکیبی متعادل در تصویر می‌شوند. سمت چپ که فضای کمتری نسبت به بخش‌های دیگر دارد با رنگ قهوه‌ای سوخته پوشیده شده و فاقد هرگونه پرداخت است. این فضای باریک کناره، نقشی مانند نت سکوت در موسیقی را بازی می‌کند. گویی پس از ضرباهنگ انهدام می‌باید تعمق کرد، بدین امید که شاید در این سیاهی کورسوی امیدی سوسو بزند.

اثر حاضر به سبب ابعاد آن و ارزش‌های هنری‌اش گرانترین اثر آغداشلو در مارکت هنر تاکنون می‌باشد.