Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1397

47   رضا مافی (1361-1322)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: « مافی MAFi» (پایین چپ)
رنگ‌روغن و یونولیت روی فیبر
46×35 سانتی‌متر
تاریخ اثر: حدود دهه 1350
پیشینه:
اثر حاضر متعلق به یک مجموعه معتبر می‌باشد.

برآورد قیمت

1200 - 800 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 1,100,000,000 ریال

درباره اثر

اثر حاضر به دليل برجستگي حروف، ملهم از كتيبه‌هاي حجاري‌شده در معماري اسلامي است. با اين فرق اساسي كه جنس آن يونوليت است؛ ماده‌اي سبك و شكننده كه به ياري رنگ‌ماده روغني و مواد پايداركننده، مقاوم شده است.

مافی در این مجموعه آثارش با استفاده از یونولیت و برش دادن حروف و کلمات ترکیب‌بندی‌های زیادی از اشعار ساخت. شکل نهایی کار به وسیله ترکیبی از مواد لعاب داده می‌شد که قبل از این که به بیننده احساس ناشی از دیدن یونولیت دست دهد، تصور می‌کند در حال دیدن سرامیک یا گچبری است. مافی در مصاحبه‌ای می‌گوید: «حقیقت این است که صرفاً به دلیل علاقه بی‌نهایتی که به خط و نوشته‌ها و گچبری‌های مساجد داشتم به این راه کشیده شدم. یادم هست وقتی که به مساجد و مقبره‌ها و بعضی بناهای تاریخی می‌رفتم، ساعت‌ها محو تماشای کاشیکاری‌ها، گچبری‌ها و سایر نقوش تزیینی می‌شدم و کم‌کم به فکر افتادم که در این زمینه فعالیت بیشتری بکنم. کارهای من عموماً مسطح و صاف بودند و می‌توانم بگویم دنباله‌روی مکتب سیاه‌مشق بودند، اما بعدها با برداشت‌های آگاهانه و متأثر شدن از کاشیکاری‌ها و گچبری‌ها و نقوش تزیینی مساجد و مقبره‌ها و بناهای باستانی تصمیم گرفتم که تغییری در کارهایم بدهم که این تغییرات به صورت برجسته شدن خطوط و دخل و تصرف‌های دیگری در کارهایم متجلی شدند»[1].

کثرت کار و مشتاقی زیاد ویژگی مافی بود. او در عین حال که خوشنویس سنتی بسیار توانمندی بود، بارش ایده‌ها در ذهن بی‌قرار او آثار متنوعی را رقم می‌زد. بخش قابل توجهی از وقت او برای پرورش همین ایده‌ها و کاربست تکنیک‌های متفاوت برای شکل‌بندی نهایی تابلو و اثر هنری او صرف می‌شد. با این وجود او همیشه اصل تولید هنری را بر خط اصیل و اصالت آن قرار می‌داد. یکی از این شیوه‌ها استفاده از برش یونولیت و چوب برای سطور نوشتاری است.

مافی در اثر حاضر مصرع اول این دو بیت گلستان سعدی را نوشته است: «حوران بهشتی را دوزخ بود اعراف / از دوزخیان پرس که اعراف بهشت است / فرق است میان آن که یارش در بر / تا آن که دو چشم انتظارش بر در»[2].

[1] . مجله امید ایران، ش 868، خرداد 1350، ص 9.

[2] . گلستان سعدی، باب اول در سیرت پادشاهان.