Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1397

36   سمبات در کیورقیان (1378-1292)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «Sombat 71» (پایین چپ)
آبرنگ روی مقوا
70×50 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1350
پیشینه:
اثر حاضر توسط صاحب فعلی مستقیما از هنرمند خریداری شده است.

برآورد قیمت

800 - 600 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 750,000,000 ریال

درباره اثر

سمبات در کیورقیان را می‌توان نقاش لحظه‌های گریزان زندگی مردم عامه دانست. او که آموزش نقاشی را زیر نظر استادانی چون سرکیس خاچاطوریان آغاز کرده بود، همواره عاشق بازنمایی نقاشی‌های مستندگونه باقی ماند. از همین رو امروزه آثار او را می‌توان در پژوهش‌های مردم‌شناختی از زندگی ارامنه و هم‌چنین اقشار عامه ایرانی به کار گرفت. لِوون ابراهامیان، تبارشناس و نویسنده ارمنی درباره سمبات می‌نویسد: «او در هنر نقاشی گاه روش‌های مردم‌شناختی را به کار می‌گرفت که عکاسی صحنه برای تدقیق بیشتر از جمله همین روش‌هاست»[1].

این هنرمند ارمنی از برجسته‌ترین نقاشان مکتب آبرنگ اصفهان (جلفای نو) است که به دلیل تسلط ماهرانه در استفاده از ماده رنگی سیال آبرنگ شناخته شده است. نقاشی‌های سمبات از هرگونه تزیین‌گرایی به دور است و توجه به جزییات نیز تا آن‌جا صورت می‌گیرد که بتواند به بیان واقع‌گرایانه اثر یاری رساند. تبحر او در طراحی بداهه، سادگی رنگ و استفاده جسورانه از تاش‌های قلم‌مو تا بدان‌جاست که بسیاری از آثارش کار فی‌المجلس هستند و نقاش توانسته منظره‌ای را که در حال تماشا بوده به سرعت بر بستر کاغذ ثبت کند. از همین رو می‌توان گفت نقاشی‌های آبرنگی سمبات از نوعی بیان امپرسیونیستی برخوردارند.

اثر پیش رو تجسم مستندگونه‌ای از بافت روستایی ایران است. سمبات که دلباخته تجسم چنین فضاهایی بود، بارها و بارها به گوشه و کنار ایران سفر کرد و درک خود از تجربه اماکن مختلف را به بهترین نحو در نقاشی‌هایش تجسم بخشید.

در این نقاشی هنرمند به خوبی توانسته فضای زندگی روزمره روستاییان را در روز بهاری یا تابستانی جاودانه کند. چند مرد و زن در گذرند، زنانی از چشمه آب برمی‌دارند و چهارپایان آب می‌نوشند. بناهایی در پشت آن‌ها تا انتهای تابلو امتداد یافته است. جانمایی جمع انسانی در کنار بنا و نوع پلان‌بندی صحنه نشان از دانش عمیق هنرمند در کمپوزیسیون و ترکیب‌بندی دارد.

در این اثر سمبات به  خوبی توانسته تنالیته‌های قهوه‌ای، قرمز و سبز را برای تجسم بخشیدن به فضای روشن و زنده روستا به‌کار گیرد. می‌توان تسلط نقاش در بازنمایی پیکره‌های انسانی را به واسطه استفاده مختصر از خطوط و لکه‌های رنگی مشاهده کرد.

 

[1] . یونانسیان، ایساک؛ سمبات در کیورقیان؛ فصلنامه فرهنگی پیمان، س 16، ش 61، پاییز 1391.