Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن و معاصر ایران - دی 1399

48   صداقت جباری (متولد 1340)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان از مجموعه راز نهان

امضاء: «صداقت جباری 1393» (پایین چپ)
ترکیب مواد روی بوم
چهار­لته‌ای، هر‌لت 90×90، در مجموع 180×180 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1393

برآورد قیمت

8000 - 6000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 6,000,000,000 ریال

درباره اثر

صداقت جباری شناخت و مهارت دقیقی در خوشنویسی ایرانی، به‌ویژه خطوط نستعلیق و ثلث دارد، اما به‌واسطه سال‌ها مطالعه در زمینه گرافیک، در ترکیب عناصر تابلوهایش درکی متفاوت نسبت به فرم حروف و کلمات پیدا کرده و به خصوص در استفاده استادانه از رنگ‌های نزدیک به‌هم غریزه‌ای خطاناپذیر دارد.

در همین راستا و با بررسی روند تحولات تصویری در نقاشیخط‌های جباری در دهه هفتاد و هشتاد، آثار او به تدریج و از خلال تجربه‌های عملی و نظری مرتبط با خوشنویسی ایرانی در دهه نود وارد مرحله نوینی می‌شود که نمونه حاضر از جمله دستاوردهای ممتاز همین رویکرد به حساب می‌آید.

او در این مجموعه از آثارش تمایل به بزرگ‌نویسی و استفاده از کنتراست فرم کلمات در پیوند با انواع طیف‌های رنگ قهوه‌ای و طلایی در تقابل با رنگ مشکی دارد. در کار او نوشتار به مثابه نشانه‌هایی از معنای اصلی‌شان جدا و در نظام معنایی تازه‌ای به خاستگاه ترکیب‌های انتزاعی تبدیل می‌شوند که این ساختارشکنی در آثارش را می‌توان از منظر هنر پست‌مدرن نیز مورد بررسی قرار داد. در اثر حاضر هنرمند با حذف کلمات و نوشتار قابل خوانش، فرم‌هایی آزاد و رها از حروف و کلمات را با ضرباهنگی جسورانه در اندازه قلم و سطوح مختلف رنگی، لایه‌لایه روی هم آورده است. هم‌پوشانی و تقاطع فرم‌ها، تلاش می‌کند تا ارجاعی به شکل تکامل‌یافته و ساختار سیاه‌مشق داشته باشد، اما با گرایش بیشتر به انتزاع، تحول مهمی در زبان بصری رخ داده است. فرم چهارلته اثر که در نقاشی غربی به ندرت دیده می‌شود، در هنر اسلامی و به‌ویژه ایرانی تداعی‌کننده چهار سوی جهان و چهارباغ است که در معماری، کاشیکاری و قالی‌های ایرانی به وفور دیده می‌شود.

این اثر شالوده‌ای از تحولات زبانی نو در کار هنرمندان نسل دوم نقاشیخط است که با دغدغه یافتن مسیری تازه و شخصی، در جست‌وجوی راهی برای به تصویر کشیدن مؤلفه‌های اصیل با اقتباس از مهارت‌های سنت خوشنویسی ایرانی ولی با رویکردی معاصر هستند.

شایان ذکر است آثار نقاشیخط صداقت جباری در سال‌های اخیر همواره مورد توجه و تحسین موزه‌ها و مجموعه‌داران بوده و در بسیاری از بینال‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی ارایه شده و در حراج‌های معتبر داخلی و خارجی با موفقیت به فروش رسیده است.