Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن و معاصر ایران - دی 1399

37   طلیعه کامران (1395-1309)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «طلیعه کامران» (وسط چپ روی هر لت)
اکریلیک روی بوم
دولته‌ای، هر لت 80×100، در مجموع  160×100 سانتیمتر
تاریخ اثر: اوایل دهه 1380
پیشینه:
این اثر متعلق به یک مجموعه معتبر می‌باشد.

برآورد قیمت

2000 - 1500 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 1,500,000,000 ریال

درباره اثر

طلیعه کامران دانش‌آموخته مدرسه بوزار پاریس و از نسل دوم هنرمندان نوگرای ایران است. آغاز فعالیت حرفه‌ای او همزمان با دهه سوم هنرنوگرا، با برگزاری اولین نمایشگاه‌ انفرادی‌اش در سالن دانشکده هنرهای زیبا در سال ۱۳۴۷ شروع شد و از آن پس تا مدت نیم قرن بی‌وقفه نقاشی کشید. سبک کار او از ابتدای دهه پنجاه، نقاشی فیگوراتیو بود. او در مسیر تجربه‌گرایی خود، رنگ‌های درخشان را با تکیه بر تداخل فرم‌های هندسی در بستر رنگ‌های سیاه و سفید به مرز نقاشی فیگوراتیو نزدیک کرد تا آن‌که در مهم‌ترین نمایشگاهش در سال ۱۳۵۷ توانست، با ساخت‌وسازهای دقیق و ایجاد سایه‌روشن‌های رنگی غیرمتعارف به زبان شخصی خود در نقاشی برسد.

پس از انقلاب، بیست سال فترت در کار او باعث شد تا او در بازگشت به نقاشی مفهوم‌گرای فیگوراتیو و تصویرسازی با محوریت زن و پرنده بپردازد. از آن دوره تا اوایل دهه هشتاد، که اثر حاضر نیز متعلق به همان دوران است، کامران در آثارش دیگر به ‌دنبال بازنمایی احساسات فردی نبود و دغدغه‌ او یکسره به سمت نمایش رفتاری جمعی با گرایش به مضمون رهایی و آزادی انسان معاصر متمایل شد. نقاشی حاضر در مسیر جریان رئالیسم اجتماعی نوپدید دهه هشتاد مثالی روشن از خواسته‌های بازاندیشانه‌ای است که نقاش را در برابر جامعه و مطالباتش می‌نشاند؛ تلاش برای خوانشی از مفهوم «آزادی». این کارکرد بیانگرانه، در کنار سادگی بنیادین، جذابیت اصلی اثر پیش‌روست که به‌شکلی اغراق‌آمیز (با انتخاب فرم پرنده) اندیشه هنرمند را نسبت به مفهومی فراموش‌شده به نمایش می‌گذارد.

در اثر حاضر، کامران با بازگشتی آگاهانه به سبک نقاشی‌های دهه پنجاه خود، از تضاد دو رنگ سیاه (برای زمین) و سفید (برای آسمان) در صورت‌بندی اثر بهره‌گرفته و تلاش می‌کند تا جزء را آنچنان نشان ‌دهد تا مخاطب کل را فرا بخواند. این اثر دولته‌ای فی‌نفسه خودبسنده‌ است، اما مدام به ما یادآوری می‌کند که محدوده کار او آسمان و رهایی است؛ در این‌جا فرم پرندگان استیلیزه شده بر بستر خاکستری رنگ، به مثابه جزئی هستند از جهانی بزرگ‌تر که از مرزهای محدود بوم فراتر خواهند رفت. ویژگی بارز در کار طلیعه کامران اصالت ذاتی در رنگ‌آمیزی، نقش‌پردازی و نحوه بیان هنری هنرمند در مواجهه با جهان پیرامونش است که سرانجام به ایجاد تعادلی میان امر زیبا و بینش فلسفی هنرمند ختم می‌شود.