Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1397

5   فرشید ملکی (متولد 1322)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضا: «ملکی 1351» (پشت اثر)
حکاکی لینولئوم روی فیبر
77×98 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1351

برآورد قیمت

900 - 700 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 1,100,000,000 ریال

درباره اثر

فرشید ملکی را می‌توان چهره‌ای متفاوت از هنرمندان نسل دوم مدرنیسم ایران دانست که گستره‌ای از سبک‌های مختلف را در طول دوران فعالیت هنری‌اش تجربه کرد و سرانجام زبانی شخصی و خاص از خود به نقاشی معاصر ایران عرضه داشت.

اثر پیش رو مربوط به دوره‌ای است که از سال 1347 به بعد در آثار او شروع شد و تا حدود 1352 غالب آثار او را تشکیل می‌دهد. تکنیک عمده آثار او در این دوران کنده‌کاری روی لینولئوم است که بر روی چوب چسبانده می‌شوند. موضوع این آثار زبانی کاملاً انتزاعی و کمینه‌گرا دارند و تلاش می‌کنند به بیانی مینیمالیستی دست یابند. در این تابلوها که تنها فرم را دستمایه خود قرار می‌دهند، تکراری از ریتم نقاط، خطوط موازی یا سطوح یک اندازه اثر را شکل می‌دهند. این اشکال کمینه‌گرا بعدها در روند طراحی‌های خطی او در یکدیگر تلفیق می‌شوند و سرانجام در نقاشی‌های فیگوراتیوش تمثالی از انسان‌واره‌های او را تجسم می‌بخشند.

از آن‌جا که اثر پیش رو مربوط به دوران فعالیت ملکی در تالار قندریز است، گرایش فرمالیستی و انتزاعی جای استفاده از از هنر بومی ایران، نقوش سنتی، خوشنویسی و یا فرم‌های معماری را که در همان زمان بسیار متداول بود، گرفته است. در نتیجه پهنه بوم به نقطه به عنوان اولین عنصر بصری اختصاص یافته است. نگاه تقلیل‌گرای هنرمند سبب شده در ریتم تکرارشونده نقاط از ایجاد هر نوع تنوع در عمق، اندازه، رنگ و بافت پرهیز شود. نقطه‌های سفید بر زمینه سیاه در کنار یکدیگر رج می‌خورند و در تکراری که از نظم هندسی می‌گریزد، در هم‌نشینی کنار یکدیگر گویی بافته می‌شوند. هنرمند در انباشت این نقاط که در کناره‌ها از نظم خطی رها می‌شوند تلاش دارد هویتی را بسازد که بعدها در انسان‌واره‌های اکسپرسیو او هویتی نو می‌یابند.