Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج معاصر ایران - دی 1397

56   فرهاد مشیری (متولد 1342)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : فارسی سیاه روی سفید

امضاء: «فرهاد مشیری Farhad Moshiri 2002» (پشت اثر)
رنگ روغن روی بوم
170×130 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1381

برآورد قیمت

15,000 - 10,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 11,000,000,000 ریال

درباره اثر

فرهاد مشیری، از نسل دوم هنرمندان نوگرای ایران است که به تجربه‌گری در نقاشی با خطوط فارسی اهتمام ورزیده و در دو دهه اخیر هنرش با گرایش به نقاشی‌ با خط فارسی و ترکیب‌بندی‌هایی انتزاعی و مبتکرانه‌، سیر بالنده‌ای را در پیش گرفته است. او با ارجاع به عناصر فرهنگی ایرانی پیوسته رویکرد هنر پاپ را در کارهایش دنبال کرده است. این رویکرد در بسیاری از آثارش با درکی صحیح از فرم سفالینه‌های قدیمی و هندسه و ریتم در خط نستعلیق، روایتی متفاوت از جریان سقاخانه و هنرمندان نوسنت‌گرای ایرانی در عرصه نقاشیخط را ارایه می‌دهد.

مشیری در این دوره از آثارش به‌دنبال کشف مفهومی مرجع و نظام‌مند با استفاده از به‌هم‌ریختگی خط و خوشنویسی با صورت‌بندی تازه است که به تدریج و از خلال تجربه‌‌های عملی و نظری مرتبط با تحولات کالیگرافی مدرن ایرانی شکل‌گرفته و قوام یافته است. با این همه مشیری تنها به استفاده از کارکرد تزیینی حروف و اعداد تمایل نداشته، بلکه به امکانات بیانی آن‌ها نیز نیم‌نگاهی دارد و در تابلوهایش نشانه‌های انتزاعی همان ارزش القاءکننده صور واقعی را پیدا می‌کنند.

کلمات و جملاتی که در آثار وی دیده می‌شوند، عموماً از اشعار یا محاورات زندگی روزمره در ایران انتخاب و بدون هیچ نظم و ترتیبی در گستره بوم نوشته می‌شوند. در حقیقت او در واکنش به فرهنگ سنتی، دغدغه‌های معاصر خود را از دریچه هنر پاپ به تصویر می‌کشد. وی معتقد است که در تقاطع‌های سیاسی و اجتماعی می‌توان مسیرهای مختلفی انتخاب کرد. هرچند فراتر از رسانه‌های انتخابی او، مشیری همواره زبان فارسی را دستمایه کارش قرار داده و اشاراتش به فرهنگ کهن و تاریخ هنر سرزمینش، مجموعه کارهای نقاشیخط او را به عنوان آثاری بسیار محبوب در خاورمیانه معاصر بدل کرده است.

در اثر پیش‌رو مستقل از شیوه نقاشی و زبان بصری به کار رفته در آن، معاصریت رنگ و بویی از گذشته و متأثر از شکوه گنجینه هنرهای سنتی ایران، استوار بر بافتاری چندلایه از تزیینات لعاب‌مانند ترک‌خورده را نمایش می‌دهد، که همزمان این رویکرد به نقاشی شرقی با تمثیلی اصیل و باستانی ارجاع می‌دهد. در این‌جا به‌وضوح تضاد میان سنت و مدرنیته به‌چشم ‌می‌خورد و مضامینی همچون غرور و شکنندگی، خشونت و صداقت، تناسب و عدم قرینگی، به‌طور مدام در تقابل با یکدیگر قرار می‌گیرند. در عین حال مشیری در این تابلو با بازنویسی بخش‌هایی از شعر مشهور «و پيامي در راه» سهراب سپهری، چون پیام‌آوری، بر بشارت و وعده‌ای ازلی صحه می‌گذارد.

گفتنی است، آثار فرهاد مشیری تا به امروز در معتبرترین موزه‌ها و گالری‌های جهان به نمایش درآمده و آخرین نمایشگاه بزرگ از آثارش، سال ۲۰۱۷ در موزه «اندی‌ وارهول» (در پیتسبرگ، امریکا) برگزار و با استقبال کم‌نظیری از سوی منتقدان و رسانه‌ها روبه‌رو شد. آثار نقاشیخط این هنرمند در چند سال گذشته، یکی از بالاترین رکوردهای فروش در حراج‌های بین‌المللی و حراج تهران را به خود اختصاص داده است.