Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1397

63   منوچهر یکتایی (1398-1299)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «Yektai 70» (پایین راست)
رنگ‌روغن روی بوم
110×100 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1349
پیشینه:
این اثر در اکتبر 2017 در حراج ساتبیز لندن ارایه شده است.

برآورد قیمت

9000 - 7000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 8,000,000,000 ریال

درباره اثر

منوچهر یکتایی یکی از شناخته‌شده‌ترین و خوش‌اقبال‌ترین هنرمندان ایرانی در سطح بین‌المللی است که توانسته با تلفیق شاخصه‌های اکسپرسیونیست انتزاعی و هنر شرقی به بیانی زیبا، جسور و شخصی دست یابد. هرچند هنر وی محصول سال‌ها زندگی در فرانسه و امریکاست، اما نوع نگاه به موضوع، انتخاب سوژه و زاویه دید تماماً دل در گرو شرق دارد. ضربات سهمگین قلم‌مو بر پیکر تابلو، تلفیق بداهه رنگ‌ها بر روی بوم، استفاده از کاردک به‌جای قلم‌مو، به‌کارگیری رنگ‌های غلیظ و حجیم، انتخاب بوم‌های عظیم با کمپوزیسیون‌های نامتعارف همگی حاصل سال‌ها هنرورزی در مکتب‌های آوانگارد غربی است. از سویی، نگاه خاص به طبیعت بیجان، انتخاب رنگ‌ها با خلوصی بی‌مانند، بداهگی حاصل از نوعی مکاشفه و هجومی خودانگیخته بر بومی که بر سطح زمین پهن شده، همه رهاورد اصالت شرقی و ایرانی یکتایی است. خیال شرقی در دستان هنرمند او به عصر حاضر کشانده می‌شود و در بیانی مدرن جلوه‌گری می‌کند و این چنین نقاشی‌های یکتایی، تجسم و بیانی جهانی می‌شود که گستره‌اش از شرق تا به غرب گسترده شده است.

تماشای آثار منوچهر یکتایی، از جمله اثر حاضر، این سؤال مهم را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند که مرز میان انتزاع و رفتار بازنمایانه در اثر هنری کجاست؟ آیا تداعی و القای وهم تصویری، اثر انتزاعی را به اثری بازنمایانه نزدیک می‌کند؟ یکتایی که توانایی قابل توجهی در بازی با رنگ‌های ضخیم و مهار ضربات سهمگین قلم‌مو دارد، در جای جای این اثر، همچون هایکوهای ژاپنی، گزاره‌هایی از طبیعت را در فضایی که میان انتزاع و تصویرسازی سیالی از طبیعت سیر می‌کند، به تصویر درآورده است. اثر یک «آن» است که هر لحظه شکل تازه‌ای می‌گیرد و خود را پیکره‌مند می‌کند. در واقع «آن» به تعبیر عرفا، کیفیت غیر قابل بیانی در حسن و زیبایی است که تنها با ذوق و شهود درک می‌شود. درست مثل آن‌چه در این اثر دیده می‌شود. انتزاع رنگین این اثر بیشتر به شعر مانند است.

تابلوهای منوچهر یکتایی، از نوع نقاشی کنشی و عمل‌گراست که رفتار هنرمند به هنگام نقاشی را در خود منجمد کرده‌اند؛ انرژی متجسد شده در حرکات سریع قلم‌مو، همراه با نوعی تشویش و سرعت اجرا، به بهترین نحو رفتار هنرمند به هنگام نقاشی را بازآفرینی می‌کند.

در اثر پیش‌رو یکتایی با وجود نمایش روشن و واضح گلدان و انار تا مرزهای انتزاع ناب پیش می‌رود. حجم رنگ و فرم‌ها از سمت راست بالای تابلو آغاز می‌شود و در پایین تابلو حجم وسیع بافت ضخیم سفید با سفیدی بوم درمی‌آمیزد و فضایی به غایت شاعرانه را پدید می‌آورد. تابلو از راست به چپ و از بالا به پایین، از نوعی آشفتگی و هیجان به نوعی خلوص و نظم میل می‌کند و با ریتمی پویا، میل از خروش تا آرامش را مجسم می‌سازد. تابلو صحنه نبرد آرامش و توفان، پیدا و پنهان و حضور و عدم است. در این میان، رنگ سرخ انار نشانه‌ای از امید و زندگی است که در بالا و گوشه سمت راست تابلو خوش نشسته است.