Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1398

27   ناصر عصار (1390-1307)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : غروب

امضا: «N.ASSAR 66» (پایین راست)
رنگ روغن روی بوم
96×194 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1345
پیشینه:
این اثر در نوامبر 2017 در حراج بونامز لندن ارایه شده است.

برآورد قیمت

7,000 - 5,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 5,000,000,000 ریال

درباره اثر

ناصر عصار در جوانی، در کنار سهراب سپهری جذب جريان روشنفکری در ایران شد که ریشه‌های آن متأثر از فرهنگ و باورهای خاور دور (هند و چين) بود. در بيست‌وچهار سالگي زمانی که ايران را براي هميشه ترک کرد، در شیوه کارش به ذهنيت سه نقاش هم‌عصرش یعنی سهراب سپهري، منوچهر يکتايي و ابوالقاسم سعيدی بیش از همه نزدیک بود، اما تفاوت اصلی او با این سه هنرمند و به‌خصوص سپهری نوع نگاه عصار بود. آنچنان‌که بعدها و برخلاف سپهری که در مسیر کنکاش از شرق به شرق سفر می‌کرد، عصار از چشم‌انداز غرب به شرق رسید.

در اثر حاضر عصار در پی ایجاد يک نوع بافت و توناليته چندلایه در نمایش غروب است،‌ با رنگ‌هايي درخشان – اما نه شاد – بلکه بيشتر شگرف، که از دل سنت نگارگری هند و ايران سرچشمه می‌گیرد. در پایین تابلو استفاده از رنگ‌روغني همچون انفجاری از نور و به مثابه استفاده خوشنویسی با مرکب است که سلیقه زیبایی‌شناسانه چینی در آن موج می‌زند. طیف رنگ‌ها و تقسیم ساده تصویر به سه نوار و ضربه‌قلم‌های نقاش با اجرایی سریع و شاعرانه کاملاً متأثر از کیفیات منظره‌ غروبی است که عصار در مقابلش به نظاره ایستاده است. او با جادوی رنگ‌آمیزی آسمان را به زمین پیوند زده است.

اثر حاضر متعلق به دورانی است که هنرمند نزدیک به دوسال در لندن اقامت داشت و در آن‌جا نقاشی می‌کرد. ماحصل این دوران نمایشگاهی بود در تالار «آپرگروونر»[1] شهر لندن که منتقد برجسته م. سالیوان در مقدمه‌ای که برای آن نوشت، نگاهی دقيق و موشکافانه به هنر ناصر عصار انداخته: «عصار در حس آميزش خود با جهان طبيعي و در طرز برخورد و تلقي‌اش با فضای پیرامون وجه اشتراکي با نقاشان چيني دارد، ولي شیوه رنگ‌گذاری‌اش برخلاف روش نقاشان چيني و به نوبه خود عميق و پاسخگوست؛ چرا که کليد عاطفي هر تصوير را به دست مي‌دهد».

[1] . Upper Grosvenor