Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر معاصر ایران - دی 1396

25   ژازه تباتبایی (1386- 1309)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

آهن
مرد: 20×22×56 سانتی‌متر و پرنده: 13×20×30 سانتی‌متر
تاریخ اثر: حدود دهه 1340
تک نسخه

برآورد قیمت

1500 - 1000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 1,100,000,000 ریال

درباره اثر

ژازه تباتبایی بیشتر به خاطر فیگورهای خلاقانه و مجسمه‌های فلزی‌اش، که با سرهم‌سازی قطعات فلزی ماشین‌آلات صنعتی و قراضه‌های اتومبیل‌، مهره‌ها و پیچ‌ها می‌ساخت، شناخته می‌شود. او همواره از خود ابژه شروع به کار می‌کرد، از آنچه پیش‌تر شکل گرفته، اما به آن سبکی متفاوت می‌داد و در این میان با ظرافتی خاص طنز و شوخی را با این آهن‌آلات سرد و سخت ترکیب می‌کرد. آدم‌ها و حیواناتش را به نحوی می‌ساخت که گویی می‌خواهند از این قالب فلزی رهایی یابند. به همین خاطر کمتر هنرمندی را می‌توان سراغ گرفت که به مانند او نگاهی این‌چنین طنازانه‌ و خیال‌پردازانه به جهان پیرامونش را حفظ کرده باشد.

تباتبایی علیرغم نگاهی مدرن که به واسطه تحصیل و زندگی در اروپا در ذهن او شکل گرفته بود، بعد از مرداد ۱۳۴۲ که به ایران بازگشت، همواره در انتخاب موضوعات آثارش به دنبال افسانه‌ها و نمادهای کهن ایرانی بوده است؛ هرچند این نمادها ورای معنای اصیلشان سویه‌ای هجوآمیز پیدا کردند. او نگاهی کنایه‌آمیز به فرهنگ و فولکلورهای ایرانی دارد که در شخصیت‌های مجسمه‌هایش به وضوح دیده می‌شود.

نگاه صریح و بی‌پرده او در ساخت دو مجسمه‌ حاضر (مرد و پرنده) که عناصری از فرهنگ ایرانی در آن وجود دارد به مثابه یک خوانش ساختارشکنانه از انسان معاصر و باورهایش پیش روی مخاطب را نمایش می‌دهد.

در مجسمه مرد و پرنده که از قطعات خودروهای اسقاطی ساخته شده، به‌کارگیری دوگانه انسان و حیوان در برابر بی‌ارزشی مصالح قراضه‌های ماشین‌آلات می‌تواند در جهت نقد و به چالش طلبیدن نقدانگاره خاص‌بودگی حیات فرهنگی و بیان بومی و کنایه‌آمیز هویت نمادسازی شده ایرانی باشد. گفتمانی غیرمتعارف که در تلاش است تا رمزهای جدیدی را در نحوه بازنمایی فرهنگ چند لایه شرقی، با استفاده از مصالح و مواد دورریختنی، با نگاهی خیال‌پردازانه پیش روی مخاطب قرار دهد.