Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر معاصر ایران - دی 1396

83   کوروش شیشه گران (متولد 1324)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : پرتره

امضاء: «شیشه‌گران 96 KOOROSH» (پایین چپ)
اکریلیک روی بوم
140×200 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1396

برآورد قیمت

4000 - 3000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 3,200,000,000 ریال

درباره اثر

آثار کوروش شیشه‌گران به طور مشخص با محوریت بازشناسی ویژگی‌های گرافیکی و بصری خطوط نواری و فیگورهای گره‌خورده شکل گرفته است. هنرمند به دنبال خلق فضایی انتزاعی و بازسازی جهانی معلق و هبوطی معناگریز است.

آثار شیشه‌گران از دهه هشتاد مصداق بارزی از نوعی بی‌پایانی و تجسمی از فضای بی‌سامان و درهم‌پیچیده جهان پیرامونش است. جهانی که هنرمند پیش روی مخاطب می‌گذارد، یادآور فرم قوام‌نیافته‌ای از اسطوره آفرینش در زمان بی‌شکلی و پیچیدگی ابتدایی خود است که پرده‌ای ناگاه از آن کنار زده شده و تقابل فضاهای مثبت و منفی در آن بیش از همه خودنمایی می‌کند.

در این اثر ممتاز، شیشه‌گران در پی تأکید بر روایتی از سرگردانی و گره‌خوردگی ذهن انسان معاصر است. او در عین حال تلاش می‌کند تا لحظه‌ای نامانا از دغدغه‌های خود را نیز به تصویر بکشد.

با این همه شیشه‌گران در این اثر خاص، آگاهانه گزاره‌هایی از پیش‌تعیین‌شده‌ را با روایتی معنادار از لایه‌های عمیق اسطوره‌وار در ترکیب‌بندی‌ پرتره‌مانند پیوند زده است. به همین خاطر پریشانی و در هم ریختگی در نظم موجود در کارهای شیشه‌گران ما را تا درک بی‌نظمی جهانی بی‌پایان جلو می‌برند. او در کاربست خطوط ‌باصلابتش همچون یک معمار باسلیقه، شاکله‌ای دقیق، هندسی و باشکوه را پایه‌ریزی کرده و به شکل زیبایی به نمایش می‌گذارد.

کوروش شیشه‌گران طی سال های 1361 و 1362، طرح‌های کوچکی را روی کاغذها و مقواهای باطله و یا روی روزنامه می‌کشید. تعدادی از این طرح‌های اغلب انتزاعی، امروز در دسترس هستند. ابعاد بزرگ‌ترین نمونه‌های این کارهای کوچک به پانزده سانتی‌متر نمی‌رسند. شالوده بسیاری از این طرح‌ها، خط‌خطی‌هایی تجریدی است. این سطوح تخت و رنگی که با ماژیک پر شده‌اند، در اغلب آنها دیده و تمامی رنگ‌ها به سه رنگ مشکی و قرمز و آبی خلاصه می‌شوند. وی بعدها روی برخی از همین طرح‌های کوچک با گواش، دوباره نقاشی کرد که ظاهری زیباتر به خود بگیرند.

این طرح‌ها، هسته اولیه فرم و ترکیب بندی بوم‌های هنرمند را طی دهه‌های بعدی شکل دادند. پس از حدود 35 سال، کوروش شیشه‌گران یکی از این طرح ها را با تلاش در وفاداری به نسخه اصلی، روی بوم، دوباره اجرا کرده است تا خاطره این آثار بسیار کوچک را زنده کند. این نقاشی‌های کوچک، یادگار دورانی سخت برای هنرمند هستند که دستمایه تعدادی از کارهای امروزی او شده‌اند.

فروش موفق آثار این هنرمند در یک دهه اخیر در بازار هنر ایران و خاورمیانه باعث شده تا آثار کوروش شیشه‌گران، امروزه در معتبرترین موزه‌ها و مجموعه‌های هنری جهان نگهداری شود و علاوه بر حراج تهران، هر ساله در حراج‌های کریستیز و ساتبیز حضور پررنگی داشته باشد.