Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر معاصر ایران - دی 1396

74   گیزلا وارگا سینایی (متولد 1323)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : باغ گل ها از مجموعه گل و مرغ

امضاء: «گیزلا Gizella Varga Sinai 2010» (پایین راست)
اکریلیک روی بوم
119×138 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1389

برآورد قیمت

350 - 250 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 280,000,000 ریال

درباره اثر

اثر پیش رو حاصل عشق و دلبستگی گیزلا وارگا سینایی، نقاش مجارستانی به فرهنگ و هنر ایرانی است. این بار نقاش در جست‌وجوی ذهن پویای خود، نقاشی گل و مرغ دوران زند و قاجار را بسترساز تخیل خلاق خود دانسته و آن را دستمایه‌ای برای بیان دنیای ذهنی و تصویری خویش قرار داده است.

اسطوره، محور اصلی نقاشی‌های گیزلا سینایی است، اما اساطیر فرهنگ کهن ایرانی در دستان این بانوی هنرمند رنگی شاعرانه به خود می‌گیرند و در فضایی برآمده از تجربه‌های زیسته هنرمند بازآفرینی می‌شوند.

در این اثر نیز با عنوان «باغ گل‌ها» نقش‌های ظریف گل و مرغ با پرداخت هنرمندانه بر بستر طرحی آبستره گسترده شده‌اند. تضاد ایجاد شده میان نقش گل و مرغ و زمینه تجریدی بر ظرافت نقش گل‌ها و مرغ‌ها می‌افزاید و چشم را بر نقطه مرکزی کادر متمرکز می‌کند. مرغ در فرهنگ عرفانی ایرانی تمثیلی از روح آدمی است که در قفس تن به دام افتاده و آوازش، گویای درد عاشقی است که در فغان معشوق می‌خواند. گل نیز نمادی از معشوق و لطافت ازلی است که بلبلِ جان را به سرودخوانی وامی‌دارد. هنرمندان ایرانی وصال گل و مرغ را بارها مایه هنرآفرینی خود قرار داده و شاعران ایرانی نیز در وصف این وصل شعرها سروده‌اند.

گیزلا سینایی نیز همین معنا را دستمایه آفرینش اثر هنری خود قرار داده، اما خوانش او از این روایت اسطوره‌ای، نقادانه و مدرن است. حضور کلاغ‌ها در لچکی‌های چهار سوی تابلو که به دلیل سایه‌روشن‌کاری به فضای واقع‌گرایانه نزدیک شده‌اند، تقابل زیبایی میان مرغ خوش‌خوان، گل‌های ظریف و کلاغ سیاه ایجاد کرده‌اند. دنیای کلاغ‌هایی که به دانه‌چینی مشغولند، به واسطه فضای تجریدی میانه، از عالم گل و مرغ جدا شده است. بدین‌ترتیب نقاشی سینایی دو فضا را در کنار یکدیگر قرار داده است: عالم بهشتی و عارفانه که مرغ‌های اسطوره‌ای در آن به غزل‌سرایی مشغولند و فضایی آرام و گرم را شکل داده‌اند که جان آدمی را به آرامش فرامی‌خواند؛ و در سویی دیگر دنیایی زمینی که کلاغ‌ها این پرندگان شوم در فضایی سرد و خاموش به دانه‌چینی مشغولند. فضایی که در آن نه حرفی هست و نه تغزلی. کلاغ همچون تمثیلی از روح انسان معاصر گیر افتاده در عالم صنعتی امروز است که عنصر ذاتی و گفت‌وگوی عاشقانه را از یاد برده و بدین جهت مغموم و دورافتاده مانده است. آن‌چه فضای میان این دو را پُر می‌کند، تخیلی شاعرانه است که در رنگ‌های روشن و بافت‌های نرم نمود بیرونی یافته است. نقاش امید دارد با بازآفرینی آن یادِ از یاد رفته، ذهن مخاطب را به تفکری دوباره وادارد.