Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر معاصر ایران - دی 1398

118   عباس کیارستمی (1319-1395)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

چاپ عکس روی بوم
210×140 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1387
تک‌نسخه
- اثر حاضر در کتاب «پنجره ای رو به حیات» به کوشش عباس کیارستمی (ص 27) انتشارات نظر (1390) به چاپ رسیده است.

برآورد قیمت

4,000 - 3,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 3,000,000,000 ریال

درباره اثر

عباس کیارستمی                                                         

 

عکس‌های عباس کیارستمی، عمل درست دیدن را به مخاطب می‌فهمانند، درست دیدن جهان و زندگی. او راوی قصه‌های شگفت‌انگیز است، قصه‌هایی که با هر چیز ساده و بارها دیده‌شده‌ای می‌ساخت. او به بیننده فیلم‌ها و عکس‌های خود یادآوری می‌کرد که با دقت و نگاهی تازه به هر چیز ساده و دم‌دستی بنگرد، آن‌گاه جهان تازه‌ای کشف و پدیدار می‌شد.

در اثر حاضر چشم‌انداز سرسبز پشت نرده‌ها، کنجکاوی بیننده را برای درنگ و درک این زیبایی و روشنایی پنهان برمی‌انگیزد. حصار نرده‌های پیشزمینه تمامی کادر تصویر را پوشانده است و ریتم خطوط افقی و عمودی همچون یک اثر انتزاعی به نظر می‌آید. با این وجود سبزی پسزمینه، ادامه حیات و زندگی را نوید می‌دهد. این عشق به زندگی و امید به بقا و نیک‌بختی، مضمون رایج در بسیاری از فیلم‌های عباس کیارستمی نیز بود.

از سوی دیگر، خطوط متقاطع نرده‌ها و ریتم و پویایی خطوط، به ترکیب‌بندی نقاشان انتزاعی با رویکرد نظم هندسی همچون پیت موندریان و نیز نقاشان مینیمالیست امریکا در دهه 60 و 70 پهلو می‌زند. عکس از یک منظره ساده فراتر رفته و به ترکیبی پویا از خطوط و رنگ‌ها تبدیل می‌شود که ورای موضوع ساده تصویر، چشم بیننده را به حرکت و کنکاش در پرده فرامی‌خواند.

کاترین میه، مورخ هنر فرانسوی، درباره این سری آثار کیارستمی می‌نویسد: «او به جای اشاره به زیبایی باغ‌ها و سرزمین‌های موعود در دوردست‌ها، از میان قاب‌بندی‌ها تخیل را به کار می‌اندازد. امری که اغلب در آثار کیارستمی به آن برمی‌خوریم، واقعیت دوری است که به راحتی نمی‌توان به آن رسید. بیش از شیئی که بتوان لمس کرد، به سان دیواری است که تنها می‌توان در نزدیکی آن و در امتدادش پیش رفت، همانطور که در فیلم‌هایش نیز مشهود است»[1].

[1] . میه، کاترین؛ پنجره رو به حیات؛ نشر نظر، چاپ اول، تهران: 1392.