Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن و معاصر ایران - خرداد 1394

68   ابوالحسن صدیقی (1374-1273)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : دهکده‌ای در نزدیکی فلورانس ایتالیا

رنگ ‌روغن روی بوم
45×35 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1309

- تصویر اثر در کتاب "ابوالحسن‌خان صدیقی" به کوشش هادی سیف، انتشارات یونسکو، به چاپ رسیده است.

برآورد قیمت

700 - 500 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 460,000,000 ریال

درباره اثر

منظره‌ای که ابوالحسن‌خان صدیقی از دهکده‌ای در نزدیکی فلورانس ایتالیا کشیده،[1] یکی از نخستین نمونه­‌های شاخص توجه به نوگرایی در نقاشی ایران است. او که در مکتب کمال­‌الملک تعلیم دید، خیلی زود مجذوب گرایش‌­های جدید هنری در نقاشی و مجسمه­‌سازی شد. اگر چه استاد صدیقی به واسطه مجسمه­‌های معروفی چون فردوسی و خیام و نادرشاه در میادین بزرگ تهران، شناخته شده است، اما گفته می‌شود که این مجسمه­‌های معروف «دستاوردهای نوگرایانه­‌اش را در مقام یک نقاش در سایه نگه داشته‌است.»[2] همان‌طور که در این اثر مشاهده می‌­شود، صدیقی از ساخت و پرداخت­‌های دقیق کلاسیک فاصله­ زیادی گرفته و برای نخستین‌بار در مکتب کمال‌­الملک از منطق هنر بازنمایی واقع‌گرایانه عبور کرده است. او نخستین نقاش مکتب کمال‌­الملک است که شیوه ضربه‌قلم‌های امپرسیونیستی را در دوره­‌ای از کارهای خود تجربه می­‌کند. در اوایل قرن جاری بسیاری از شاگردان کمال‌­الملک به اروپا رفته و از نزدیک دستاوردهای هنر مدرن را در موزه­‌ها و آکادمی­‌های غرب مشاهده کردند، اما به نظر می‌­رسد که از این جمع بیشتر ابوالحسن صدیقی درک کاملی از هنر نوگرا پیدا کرده است. این نقاشی که به شیوه امپرسیونیستی یا به قول نقاشان قدیمی «قلم آزاد» کار شده، حاصل دوره مهمی از زندگی ابوالحسن صدیقی است که به منظور تکمیل تحصیلات هنری خود، به اروپا سفر می‌کند. در واقع او پس از اتمام مدرسه صنایع مستظرفه، در سال 1307شمسی، یعنی مقارن با زمانی که مدرسه موقتاً تعطیل می‌شود و کمال‌الملک به حسین آباد نیشابور نقل مکان می‌کند، با پیشنهاد استاد راهی سفر اروپا می‌شود. وی چهار سال در مدرسه عالی هنرهای زیبای پاریس، زیر نظر هنرمندی به نام آنژالبر (Injalbert)، به آموختن هنر مشغول شد. صدیقی در طول این دوران بیش از صد طراحی، نقاشی رنگ‌روغن و آبرنگ آفرید. این آثار همچون اثر حاضر، با قلم رها، در عین حال با طراحی دقیق، فارغ از پرداخت‌های پر جزئیات و نگاه کلاسیک ساخته شده‌اند. نمونه‌های فراوانی که صدیقی از مناظر پاریس، مارسی، رم، ونیز و فلورانس آفریده، از نخستین آثار نوگرای ایرانی در طراحی و نقاشی به شمار می‌آیند. از این طیف آثار او می‌توان به: کلیسای نوتردام پاریس (1307)، چشم‌اندازی از رود سن (1309)، دورنمایی از میدان سنت مارکوی ونیز (1309)، چشم‌اندازی از فلورانس (1310) و چشم‌اندازی از جنوب فرانسه (1310) اشاره کرد که تقریباً هم‌زمان با اثر حاضر خلق شده‌اند.


[1]. تصویر این اثر در کتاب ابوالحسن خان صدیقی چاپ شده است. به کوشش هادی سیف، مرکز انتشارات ملی یونسکو در ایران، 1373.
[2]. مجابی، جواد. سرآمدان هنر نو، به­‌نگار، 1393، ص. 145.