Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر معاصر ایران - دی 1398

66   بیتا وکیلی (متولد 1352)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

ترکیب مواد روی بوم
دولته‌ای، هر لت 130×160 سانتیمتر، در مجموع 260×160 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1398

برآورد قیمت

1,200 - 800 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 800,000,000 ریال

درباره اثر

بیتا وکیلی                                                        

                                                           

بیتا وکیلی پس از طی تجربه‌هایی در نقاشی انتزاعی، از اواخر دهه 1380 آثاری پدید آورد که به تدریج فرم‌های معنادار و گاه فیگورهای ناپایدار از درون آن‌ها خارج می‌شوند. نمونه حاضر به عنوان یکی از آثار متأخر هنرمند در ادامه همان نگاه ویژه او به شهرهاست که این‌بار از نقشه ایران و سرزمین‌های پیرامونی فراتر رفته است. ساختمان‌های بلندمرتبه و آسمانخراش‌ها بیشتر یادآور ابرشهرهای امریکایی و اروپایی است. شاخصه کار او در این سال‌ها استفاده از اشیایی عموماً فلزی است که بافت تصویر را سخت و صنعتی کرده و کیفیتی نمادگرایانه بدان می‌بخشد. نقاشی او در این کیفیت جدید از تأثیرگذاری تغزلی و رمانتیک کارهای پیشین فاصله گرفته و به طور آشکاری مفهومی‌تر و طبعاً معاصرتر شده است.

با مرور دوره‌های پیشین وکیلی، انگیزه‌های زمینه‌ساز او در این اثر بیشتر روشن می‌شود. سیالیت رنگ در زمینه کارهای او، فضای انفجاری و پر تلألو کار را تشدید می‌کند. او با استفاده از رنگ‌های ترکیبی، درخشنده و ضخیم، بر جسمانیت موضوع تأکید می‌کند و معمولاً با انتخاب بوم‌های بزرگ، بر تأثیرگذاری کارهایش می‌افزاید. به نظر می‌رسد که موازنه به دست آمده از قشای رنگی و ابعاد بزرگ کار، در نهایت نگاه کهکشانی و بالا به پایین این اثر را تسهیل کرده است.

مادیت، جنس رنگ و زمینه کار در نقاشی‌ وکیلی دارای اهمیت است. به این ترتیب اثرش در تلاش برای خارج شدن از بعد دوم، سطحی به ظاهر سه‌بعدی را پیش می‌کشد. او علاوه بر حجم و کیفیت بازی رنگ، از کلاژ فلزات بر سطح بوم استفاده می‌کند. قطعاتی مثل پیچ، مهره، منگنه، پولک، اکلیل و دیگر اجسام و خُرده‌ریزهای فلزی در این اثر دیده می‌شوند. کار کلاژگونه وکیلی با تأکیدی مضاعف بر کیفیت بصری، اثری شوک‌آور و تأمل‌برانگیز به مخاطب ارایه می‌دهد.