Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر معاصر ایران - دی 1398

67   فرهاد مشیری (متولد 1342)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : خوابم یا بیدارم

رنگ‌روغن و اکریلیک روی بوم
187×202 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1397
این اثر با گواهینامه آقای فرهاد مشیری ارایه می شود.

برآورد قیمت

20,000 - 15,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 16,000,000,000 ریال

درباره اثر

فرهاد مشیری                                                             

فرهاد مشیری هنرمند پرطرفدار مارکت جهانی از اواخر دهه ۱۳۷۰ متأثر از کوزه‌های سفالی قدیمی در زادگاه خود شیراز آثاری خلق کرد که به مجموعه «کوزه‌ها» شهرت یافته‌اند و از شناخته‌شده‌ترین آثار او در سطح بین‌المللی به شمار می‌روند. مشیری با تصویر کردن کوزه‌های غول پیکر بر سطح دو بعدی بوم، زمینه تک‌رنگ و خنثی و افزودن عبارات یا اشعار عامیانه به خط نستعلیق، فضای تصویری نئو پاپ را در آثارش ایجاد کرده است که علاوه بر این که قدمتی تاریخی را تداعی می‌کنند، در بستری امروزی شکل گرفته و نمادی از اندیشه انسان ایرانی در عصر حاضرند.

کوزه در فرهنگ ایران نمادی از انسان، جهان و چرخش طبیعت است. نقاش در اثر حاضر کوزه غول پیکری را به نمایش می‌گذارد که نیمی از آن در تیرگی و نیمی در روشنایی فرو رفته و با متن نوشته شده روی کوزه بر این معنا تأکید می‌ورزد. سیاهی در مقابل سفیدی یا نور در مقابل ظلمت از موضوعاتی هستند که به خصوص در فرهنگ ایران باستان همواره از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و در هنرهای مختلف به صور گوناگونی به آن‌ها پرداخته شده است. این تقابل در هنر به نمادی تبدیل شده که می‌تواند به خواب و بیداری، آگاهی و غفلت، مستی و هوشیاری، روز و شب، غم و شادی و جزآن تعبیر شود که همگی به نوعی در هم‌تنیده‌اند و انسان مدام در حالتی معلق میان این دو در گردش است. این گردش و ناپایداری را حتی می‌توان از فرم کوزه‌ای که ته گردی دارد نیز استنباط کرد، گویی هر لحظه می‌تواند به طرفی مایل شود. هنرمند عبارت «خوابم» را با رنگ سیاه در قسمت روشن و عبارت «بیدارم» را با رنگ سفید در قسمت تیره کار گنجانده که خود تأکیدی بر در هم‌تنیدگی این دو حالت متضاد است و مانند نماد یین و یانگ تعبیری ایرانی و اصیل از این تقابل را به نمایش گذاشته است. با توجه به پالت رنگی محدود، هنرمند هوشمندانه از بافتی ترک‌خورده برای کوزه بهره برده که گویی رنگ‌های گرم نارنجی و قرمز مانند مواد مذاب آتشفشانی از زیر ترک‌ها بیرون زده و بر جان گرم کوزه که نمادی از انسان است، عارض شده است؛ چون پوسته‌ای کهنه دیر یا زود از آن جدا خواهد شد که به این ترتیب کنایه‌ای تصویری از احوال گذرای انسان شکل گرفته است.