Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - خرداد 1395

40   عیسی بهادری (1365-1284)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : شبستان مدرسه چهارباغ اصفهان

امضاء: «اصفهان، عیسی بهادری 1336» (پایین راست)
رنگ‌روغن روی بوم
75×110 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1336

برآورد قیمت

600 - 400 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 1,100,000,000 ریال

درباره اثر

عیسی بهادری هم‌زمان از مروجان هنر سنتی و در عین حال جزو نخستین هنرمندان با گرایش نقاشی غربی به شیوه رئالیستی در سده اخیر بوده است. او در این تابلو به بازنمایی باشکوهی از معماری ایرانی دست زده است. انتخاب نمایی از این عمارت عصر صفوی در اصفهان، به نقاش فرصت داده تا مهارت و چیره‌دستی خود را در نمایش پرسپکتیو غربی که در هنر سنتی ایران بی‌سابقه بوده، به نمایش بگذارد. بهادری که علاوه بر نقاشی، در تذهیب، خاتم‌سازی، کاشی‌سازی و به ویژه طراحی فرش مهارت داشت، در بازنمایی نقش‌ونگار کاشی‌ها تمامی همت خویش را به کار گرفته است.
در پس‌زمینه اثر، بازنمایی ساده‌ای را از چشم‌انداز طبیعی می‌بینیم. اگرچه منظره‌سازی رئالیستی در نقاشی کهن ایران رواج نداشته، ولی با بروز استعدادهای تازه و جریان‌های متأثر از نقاشی اروپایی از اواخر دوره صفویه، این سیاق در آثار برخی از نقاشان طبیعت‌گرای ایرانی مشاهده می‌شود. این گرایش، در آثار طیفی از شاگردان و پیروان کمال‌الملک همانند عیسی‌خان بهادری به شکوفایی رسیده است. اگرچه نخستین منظره‌سازی‌ها در ایران تا حدودی فرنگی هستند، اما با به بار نشستن دستاوردهای مدرسه صنایع مستظرفه، فضایی بومی و ایرانی در این منظره‌ها ظاهر می‌شود. مثلاً در این اثر، نحوه به تصویر کشیدن درختان، ابرها و آسمان، حکایت آشنایی از اقلیم و روشنای مأنوس ایران را روایت می‌کند.
عیسی بهادری گرچه متولد اراک و هنرآموخته مدرسه صنایع مستظرفه در تهران بود، اما مدت زمانی طولانی را در اصفهان سپری می‌کند و ضمن راه‌اندازی شعبه این هنرستان اصفهان، به سرپرستی آن منسوب می‌شود. از همین رو آثار یگانه‌ای را از مناظر این شهر پدید آورده که بعدها تجلی آن را در نقاشان آبرنگ جلفا و دیگر نقاشان کلاسیک می‌بینیم. در اهمیت عیسی بهادری چه در خلق هنر و چه در آموزش آن، همین بس که بدانیم هنرمندانی چون محمود فرشچیان و مجید مهرگان نزد وی شاگردی کرده‌اند.
ممکن است با ادراک بصری مدرنیستی، اثر حاضر چندان امروزی به نظر نیاید، اما باید دانست که همین گونه آثار و به طور کلی هنرمندانی چون عیسی بهادری، مرحله گذار از نگارگری سنتی به نقاشی به سبک غربی و بعدها رویکردهای مدرن هنر را در کشور ما رقم زده‌اند و بنابراین هنر مدرن ایران از منظر تاریخی مدیون تلاش‌های سنت‌شکنانه شخصیت‌هایی چون او و آثاری همانند اثر حاضر می‌باشد.