Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن و معاصر ایران - خرداد 1394

74   جواد حمیدی (1380-1297)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «HAMIDI» (پایین چپ)
رنگ‌‌روغن روی بوم
90×120 سانتی‌متر
تاریخ اثر: اواسط دهه 1370

برآورد قیمت

700 - 500 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 800,000,000 ریال

درباره اثر

جواد حمیدی از نخستین نقاشان نوگرای ایران و استاد بسیاری از چهره‌های شاخص در میان هنرمندان مدرنیست کشور به شمار می­‌آید. وی در اثر حاضر با ترکیب طبیعت‌گرایی و اسلوب نقاشی مدرن، اثری نوگرا و بدیع ملهم از دستاوردهای جریان نقاشی طبیعت‌گرای ایرانی را به تماشا گذاشته که فضای پاستورال یا شبانی موجود در ادبیات و گرایش‌­های رمانتیک نقاشی قرن نوزدهم، در آن نمود یافته است. در واقع ترسیم زندگی روزمره­ مردم فرودست همچون اثر حاضر، دستاورد طیفی از نقاشان ایرانیست که از دوره صفوی توسط بهزاد شروع شده بود.

همانند همه نقاشان مدرنیست، حمیدی علاوه بر انتخاب رنگ و نحوه­ ترکیب آنها بر روی بوم، دغدغه­ ترکیب­‌بندی دارد. ترکیب­‌بندی در اثر حاضر و رسیدن نقاشی به یک تعادل تصویری، حاکی از نگاه و رویکرد آکادمیک نقاش به هنر است. در این وضعیت، کانون توجه مخاطب در میانه تصویر، درست جایی که زنی در حال کشیدن حیوان چموش خود است، متمرکز می‌شود. طیف متنوعی از رنگ­‌ها، بدون ساخت­‌وساز پر کار، در هم دویده‌اند. به همین جهت است که می­‌توان انواع سبز، بنفش و آبی را در اثر مشاهده کرد. بدین ترتیب حمیدی راه خود را در منظره­‌سازی، از طبیعت­‌سازان سنت­‌گرایِ پیش از خود جدا می‌کند. اگرچه همچنان گوناگونی و تنوع آثار جواد حمیدی، شناخت گرایش‌­های ساختاری در آثار او را دشوار می­‌کند.

ذهن جستجوگر وی در شرایطی پرورش می­‌یابد که از طرفی نخستین نوگرایان و از طرف دیگر واپسین بازمانده‌های مکتب کمال­‌الملک در دانشکده­ هنرهای زیبا رو در روی هم قرار می­‌گیرند. فضای بینابینی این اثر نیز به روشنی تأثیرات دوقطبی فضای هنر آن زمان را بر حمیدی نشان می‌دهد. حمیدی به همراه حسین کاظمی و جلیل ضیاءپور زیر نظر علی‌محمد حیدریان – از شاگردان خاص کمال‌­الملک و معلم مدرسه­ صنایع مستظرفه – با نقاشی طبیعت­‌گرای ایرانی آشنا شده و سپس به عنوان نخستین دانشجویان دانشکده­ هنرهای زیبا در سال 1324 موفق به دریافت لیسانس نقاشی می­‌شوند. توانایی­‌ها و قابلیت‌های حمیدی در طراحی و شناخت رنگ طی سال­‌های تحصیل، خیلی زود توجه استادان دانشکده را به او جلب می­‌کند؛ به طوری که بلافاصله پس از پایان تحصیل، به توصیه­ حیدریان در دانشگاه تهران استخدام می‌­شود. وی پس از یک سال تدریس، با گرفتن بورسیه­ به بوزار پاریس می‌­رود و در آنجا زیر نظر هنرمند مهمی چون آندره لوت تعلیم می­‌بیند. او در کنار ضیاء‌پور، کاظمی، جوادی‌پور، پزشک‌نیا و وزیری‌مقدم از اولین فارغ‌التحصیلان هنر از مدارس اروپایی است که دریافت‌های مدرن و غربی را در صحنه هنری ایران مطرح و اشاعه داده است. از مهم­‌ترین افتخارات جواد حمیدی می­توان به دریافت جایزه اول بی­‌ینال تهران در سال 1345 اشاره کرد.