Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - خرداد 1395

3   لیلی متین‌دفتری (1386-1315)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «Leyly 93» (روی 4 لته)
رنگ‌روغن روی بوم
شش لته‌ای، هر کدام 30×30 سانتی‌متر، در مجموع 60×90 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1372

برآورد قیمت

1,500 - 1,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 1,400,000,000 ریال

درباره اثر

لیلی متین‌دفتری در دوره‌ای با فاصله گرفتن از آثار فیگوراتیو خود، طراحی و نقاشی از نقوش گیاهی را تجربه کرده است؛ البته با کمی تفاوت در سبک و سیاقی که از او در نقاشی‌های فیگوراتیوش سراغ داریم. وجه مشترک هر دو دوره، نگاهی کمینه‌گرا، خلاصه و فارغ از حشو و زواید است؛ اما در دوره نقوش گیاهی، با پرهیز از کاربست رنگ‌های تخت و جوهری همیشگی، تونالیته‌هایی هر چند اندک را به کار خود وارد می‌کند. به نظر می‌رسد که نقاش در این دوره، مایل است تا نگاه بصری مدرن خود را در ساخت شیوه‌ای منحصر به فرد بیازماید. شیوه‌ای که در سایر مدرنیست‌های ایرانی کمتر سراغ داریم.

با این‌که آثار کمی از وی به یادگار مانده است، اما بايد متین‌دفتری را در کنار دو بانوی مدرنیست دیگر، یعنی شکوه ریاضی و بهجت صدر، از شاخص‌ترین زنان مدرنیست ایران از نسل اول دانست. گزیده‌کار بودن، پرهیز از مصاحبه و حضور رسانه‌ای، و شاید نسبتی که با محمد مصدق دارد، تشخصی استثنایی به متین‌دفتری و آثارش بخشیده است؛ به طوری که داشتن اثری از او در یک مجموعه، ارزش قابل توجهی را موجب می‌شود. همان‌طور که در این اثر نیز دیده می‌شود، نگاه او به سوژه، مستقیم، قاطع و موجز است. باز هم مانند کارهای دوره فیگوراتیو، در اینجا نیز نقاشی بسیار متکی بر فرم است. در حالی که در طیف گسترده‌ای از آثار متین‌دفتری، گرایش به پاپ آرت مشهود است، او در نمونه پیش‌رو، با نگاهی ساختارشکن، شکل و شمایل آشنایی از طبیعت بی‌جان ایرانی را تداعی می‌کند؛ با سبکی مدرن، و ارايه چند لتی که تأثیرگذاری بصری بیشتری را موجب گشته است.