Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - خرداد 1395

61   ناصر عصار (1390-1307)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: « N.ASSAR 70» (پایین راست)
رنگ‌روغن روی بوم
205×120 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1349

برآورد قیمت

3,000 - 2,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 2,800,000,000 ریال

درباره اثر

ناصر عصار را باید هنرمندی چند وجهی و حتی چند فرهنگی دانست؛ هنرمندی که از طرفی تجربه‌های تازه و مستقلی را به مدرنیسم ایرانی افزوده و از طرف دیگر سویه‌هایی از هنر شرق دور و هنر فرانسوی را در آثار خود به نمایش می‌گذارد. کتابی که به تازگی درباره او در فرانسه منتشر شده، عصار را «نقاشی فرانسوی با ریشه‌های ایرانی»[1] معرفی می‌کند. در واقع به نظر می‌رسد همچون خواسته هنرمند که بیشتر عمر خود را خارج از ایران گذرانده و تجارب چند فرهنگی را عمیقاً زیسته، بدنه تاریخ هنر نیز او را به جریانی بزرگ‌تر و جهانی‌تر منسوب می‌کند، تا صرفاً یک مدرنیست ایرانی.
آثار شناخته‌شده عصار، همچون اثر پیش‌رو، بیش از هر جریانی، هنر شرق دور را تداعی می‌کند؛ به عبارت دیگر زبان آشنای او در ساخت تصویر، بارها بر شاخصه‌های هنر شرق دور، همچون دوره‌هایی از نقاشی چینی و ژاپنی، تأکید دارد تا از این طریق به شیوه‌ای متفاوت و شخصی از منظره‌پردازی دست یابد. بیشتر آثار وی را می‌توان منظره‌پردازی قلمداد کرد؛ مناظری که معمولاً در سیالیت رنگ‌های رقیق و کاربست پرسپکتیو جوی، شکل می‌گیرند. در نتیجه فضای این نقاشی‌ها معمولاً ویژگی‌هایی از رمانتیسیسم و عرفان شرقی را منکعس می‌کند. این شیوه از نقاشی به غایت سهل و ممتنع است؛ به این معنی که تنها افزودن یا کاستن لکه رنگی سرگردان، می‌تواند ترکیب‌بندی و قابلیت‌های بصری کار را تغییر دهد. همان قدر که این فضا زود شکل می‌گیرد، همان قدر هم فرار و شکننده است؛ به ویژه زمانی که فاصله منظره‌سازی و انتزاع در آثار هنرمند کم می‌شود.
با این حال ویژگی‌هایی در آثار ناصر عصار وجود دارد، که حتی نقاشی‌های کاملاً انتزاعی او را نیز می‌توان نوعی منظره‌سازی دانست. در واقع به موجب این دستاوردهای شخصی و منحصر به فرد در هنر است که منتقدان و هنرپژوهان مهمی چون هربرت رید[2]، ایو بونفوی، ژولین آلوار و یا کاسیوت تابالو، درباره آثار وی دست به قلم برده‌اند.


[1].Nasser Assar, by Yves Bonnefoy and others, Edition Manucius, France, 2016.

[2]. هربرت رید برای نمایشگاه عصار در گالری لینکلن لندن در سال 1961، یادداشتی می­‌نویسد.