Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر معاصر ایران - دی 1398

94   رکنی حائری‌زاده (متولد 1357)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

رنگ‌روغن روی بوم
200×200 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1386
این اثر در سال 1395 در ششمین حراج تهران ارایه شده است.

برآورد قیمت

4,000 - 3,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 4,200,000,000 ریال

درباره اثر

رکن‌الدین حائری‌زاده                                                  

 

اثر حاضر نمونه‌ای از نقاشی‌های رکنی حائری‌زاده با ویژگی‌های شناخته شده و چند صدایی آثار هنرمند است. وی به دلیل کاربست نظام‌های تصویری شاخص از جریان نقاشی معاصر غربی و نیز نقاشی نوسنت‌گرای ایرانی، آثار خود را به خوبی در مارکت هنر معاصر داخلی و خارجی معرفی کرده است. در نقاشی او از جمله نمونه پیش‌رو، ریشه‌های فکری نقاش در شیوه اکسپرسیونیستی دیده می‌شود؛ گاه رنگ‌های او از فضای اکسپرسیو فاصله گرفته و مانند رنگ‌گذاری‌های نقاشان فوویستی، پرخاش بیشتری را به بیننده منتقل می‌کند. در عین حال، پایه‌های جدی و قابل توجهی از نگارگری ایرانی و فرم‌بندی نقاشی ایران در دوره قاجار، در اثرش به چشم می‌خورد. نقاشی پیش‌رو می‌تواند اشاره‌هایی به هنر گذشته ایران، مضامین آشنا و موتیف‌های به کار رفته در هنر تصویری ایران داشته باشد. این چند صدایی و کاربست نشانه‌های تصویری چندفرهنگی در آثار رکنی، موجب شده است که اثر حاضر در کلیت خود، ترکیب‌بندی‌های دوار و ریتمیک آثار فوویستی هانری ماتیس را تداعی کند و هم زمان حس و حال یک نقاشی اکسپرسیونیستی پر هیجان را نیز در خود داشته باشد.

این ویژگی‌ها علاوه بر کلیت اثر، بر اجزا و عناصر سازنده آن نیز بی‌تأثیر نیست. از جمله شمایل‌های شبه‌حیوانی، ماهی و میوه‌هایی که مقابل تصویر دیده می‌شود و یا نشانه‌های دیگری که در مرز شکل‌نمایی و انتزاع یا اضمحلال فرمی قرار دارند. اگر چه نقاش در میان عناصر بصری، بیشترین تأکید را بر عنصر رنگ دارد، اما کاربست خط‌های سیاه که در نقاط مختلف بوم با شدت و ضعفی متغیر ویژگی‌های اکسپرسیو نقاشی را دچار نوسان می‌کند، ترکیب‌بندی اثر در همنشینی رنگ و خط را به انسجامی بیانگر رسانده است؛ به طوری که با تغییر در اثرگذاری هر یک از این عناصر، این بیانگری تند و تیز و گاه گزنده، دچار لغزش خواهد شد.