Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر مدرن و معاصر ایران - تیر 1402

34   حسین کاظمی (1375 – 1303)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون‌عنوان

رنگ‌روغن و جسو روی بوم
96×130 سانتیمتر
تاریخ اثر: اواسط دهه 1350
پیشینه:
این اثر در سال 1398 در یازدهمین حراج تهران و در اکتبر 2008 در حراج کریستیز دوبی ارایه شده است.

برآورد قیمت

40000 - 30000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 34,000,000,000 ریال

درباره اثر

نقاشی پیش‌رو از آثار بدیع و شاخص حسین کاظمی، از مجموعه نقاشی‌های گل و سنگ است. کاظمی به واسطه کنکاش در عرفان برآمده از تفکر ایرانی، در عین تسلط به مبانی هنر مدرن، توانست آثاری را خلق کند که منحصر به‌فرد، تحسین‌برانگیز و پُر رمز و رازند. آثار او از نوعی نمادپردازی عرفانی بهره می‌برند. دلبستگی به طبیعت، شاکله اصلی اندیشه کاظمی است که تا مرز انتزاع پیش می‌رود. نقاشی‌های کاظمی سیر تحولی از هنر فیگوراتیو تا نقاشی‌های کاملاً تجریدی را پیموده و در این مسیر، به تدریج بی‌پیرایه‌تر، ناب‌تر و خالص‌تر شده‌اند. سکوت و تأمل نقاش که در رفتار و منش او نیز وجود داشت، در راه سلوک ذهن، شکفته می‌شود، تکامل می‌یابد و در نهایت پرده نقاشی را رقم می‌زند.

جلال ستاری، نویسنده و پژوهشگر برجسته، درباره این دوره از آثار کاظمی می‌نویسد: «مضمون [گل و سنگ] دیرزمانی به صورت تقابل دو بن اصل یا دو مبدأ تصویر شده، چنان‌که گویی نشان از دوگانگی و نزاعی برنخاستنی دارند و آن دو تا دنیا دنیاست با هم در ستیز و آویز خواهند بود. حسین روزگاری دراز با این تضاد و تعارض درگیر بوده است و تنشی که آن نزاع برمی‌انگیزد، در کارهای همان دوران به خوبی جلوه‌گر است و به گمانم چنان قوی است که رنگ‌آمیزی را چون خوره می‌خورد و یا به بیانی دیگر همه چیز را تقریباً به دو رنگ متمایز و یا یک رنگ با دو رنگ‌درجه نمایش می‌دهد».

هنر کاظمی، خالی از هر پرگویی، اضافات تزیینی و پیرایه‌بندی است. بوم روشن با چند فرم خلاصه‌شده، بیانگر تمامی آن چیزی است که نقاش سودای آن را در سر دارد. در اثر بافت خشن پایین بوم به شکل دو مستطیل بزرگ و کوچک بنفش، در تضاد با زمینه وسیع تخت و نرم اثر با رنگ سفید کامل می‌شود. چند ضربه‌قلم آبی همچون گیاهی روینده همه فرم‌ها را به هم پیوند می‌زند، همچون شعری تغزلی. استفاده جسورانه از بافت در این تابلو نشانگر غوغای درون است. بازی هوشمندانه سطوح پررنگ با رنگ روشن در اثر، گویای چیره‌دستی نقاش است. نقاشی‌های انتزاعی کاظمی، شناخته‌شده‌ترین آثار و شناسنامه کاری این هنرمند نام آشنا در عرصه‌های جهانی است و همین امر تابلوی پیش‌رو را از اهمیتی دوچندان برخوردار می‌کند.