Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - بهمن 1402

8   مسعود عربشاهی (1398 – 1314)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون‌عنوان

امضا: «مسعود عربشاهی 1381» (پشت اثر)
ترکیب‌مواد روی بوم
175×195 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1381
- اثر حاضر در مجله «هنر فردا» شماره 1، 1389 (ص 44) ، به چاپ رسیده است.

برآورد قیمت

7 - 6 میلیارد تومان

قیمت فروش

قیمت برنده مزایده : 62,000,000,000 ریال
قیمت نهایی فروش : 68,200,000,000 ریال

درباره اثر

در میان مدرنیست‌های ایرانی کمتر هنرمندی چون مسعود عربشاهی کارمایه‌های متنوع را در آفرینش هنر تجربه کرده است. به همین دلیل طیف گسترده‌ای از نقاشی‌های عظیم تا دیوارنگاری‌های شهری در کارنامه‌ هنری او دیده می‌شود. در راستای همین تجربه‌ورزی است که در اثر پیش رو گستره‌ای از سطوح سیاه و نقره‌ای منقوش را همچون سازه‌‌ای باستانی در مقابل بیننده قرار می‌دهد.

در هر آن‌چه که درباره‌ مسعود عربشاهی نوشته‌اند، یک مفهوم یا عبارت مشترک وجود دارد: «میراث‌دار هنر خاورمیانه‌ باستان». در واقع باستان‌گرایی عربشاهی، به‌نوعی اکتشاف در اعماق تاریخ است. تاریخِ شهر سوخته، تمدن لرستان و یا سیلک از سرزمین خود نقاش و یا حتی فرهنگ‌های مجاوری چون سومر، بابِل و آشور که هر یک تأثیر روشنی بر هنر ایران باستان داشته‌اند. وی در جریان آفرینش هنر خود نقبی می‌زند بر عقبه‌ این تاریخ و توده‌ای خالص از نقشمایه‌ها و کهن‌الگوهای باستانی را بر سطح اثر خود می‌کشاند. این نقشمایه‌ها در اشکال نمادینی چون گل لوتوس، چرخ و خورشید ظهور می‌کنند؛ و در عین حال همچون اثر حاضر، نقش‌های هندسی ساده‌ای مثل مربع‌مستطیل‌ها، علامت‌های خطی، اعداد یا خط‌نما‌ها، در ساختارهای نمادین استحاله می‌یابند.

علاقه‌ عربشاهی از جوانی به مفاهیم و نقشمایه‌های کهن، او را به مطالعه‌ اساطیر ایران و بین‌النهرین می‌کشاند. به‌طور کلی اندیشه‌های باستانی ایرانی، همچون تفکر مینوی یا اوستایی، شاکله و پشتوانه‌ نظری فضای فرمی در آثار وی را تشکیل می‌دهد. آثار عربشاهی در مسیر این تحولات، عموماً به یک فضای انتزاعی می‌رسد که می‌توان به نوعی آن را یک نقاشی متافیزیکی شرقی اطلاق کرد. بر خلاف جریان نقاشی متافیزیک در تاریخ هنر غرب که هنری کاملاً فیگوراتیو است، وی در آثار متافیزیکی خود، به دور از گرایش به هر نوع فضای پیکره‌ای و حتی خط پرانحنای فارسی که در نظر سقاخانه‌ای‌ها مظهری تصویری از عرفان شرق محسوب می‌شود، به تجاربی از انتزاع محض و در دوره‌ای کوتاه آبستره-اکسپرسیونیسم، دست می‌یابد.