Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - بهمن 1402

81   منوچهر معتبر (متولد 1315)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضا: «معتبر H. Motabar بهار 1360» (پایین چپ)
رنگ‌روغن روی بوم کشیده شده روی مقوا
60×80 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1360

برآورد قیمت

1200 - 800 میلیون تومان

قیمت فروش

قیمت برنده مزایده : 8,000,000,000 ریال
قیمت نهایی فروش : 8,800,000,000 ریال

درباره اثر

آثار منوچهر معتبر برآمده از دانشی عمیق نسبت به طراحی جهان پیرامون است. وی رویکردی بیانگر و اکسپرسیو را در طراحی‌ها و نقاشی‌هایش دنبال می‌کند. آثار او را می‌توان بازنمود تجربه‌های زیسته در دوره‌های مختلف زندگی‌اش به شمار آورد. هرچند او در این دوره‌ها روی موضوعات متنوعی تمرکز کرده، لیکن برخورد فردی هنرمند با سوژه نقاشی، آثارش را از واقعگرایی جدا کرده و به اکسپرسیونیسم سوق داده است. کوچه‌ها، خیابان‌ها، صحنه‌هایی از انقلاب و جنگ، قبرستان‌ها، زنان چادرپوش، انسان و صحنه‌هایی از زندگی روزمره سوژه‌های اصلی آثار معتبر را تشکیل می‌دهند. او با بهره‌گیری از خطوط بیانگرا، تمرکز بر فضای سیاه، سفید و خاکستری و استفاده حداقلی از رنگ در اکثر تابلوهایش حال و هوایی طراحانه به آن‌ها می‌بخشد و به دنبال بیان احساس و درونیات انسان است. نقاشی برای او به مثابه نوعی برون‌ریزی عاطفی است که مخاطب را نیز درگیر تجربه عاطفی می‌کند.

در اثر پیش رو مهم‌ترین مسئله غلبه فضا بر سوژه است. زمینه با رد قلم‌های خشن به رنگ تیره در آمده و یک خط مورب سبز کادر را از نیمه به دو قسمت مساوی تقسیم کرده است. اناری در بخش پایینی و سطلی در بخش بالایی قرار دارد که نوعی توازن بصری در تابلو ایجاد کرده‌اند. سطل سبز رنگ با لکه‌‌رنگ‌های سفید و آبی حجم وسیع‌تری از تابلو را اشغال کرده، اما انار سرخ‌رنگ به واسطه کنتراست رنگی با سایر سوژه‌ها مانند یک گوهر درخشان بر سطح بوم می‌درخشد و توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. هم‌چنین به واسطه فرم نزدیک به دایره‌اش مانند گویی چرخان در فضا قرار گرفته و بر پویایی اثر افزوده است. پرسپکتیو و نظم حاکم بر سوژه‌ها در تابلو از روایت واقعگرایانه فاصله گرفته و نقاش با بهره‌گیری از تکنیک آشنایی‌زدایی نوعی تعلیق به اثر بخشیده است. شیوه طراحی فرم‌ها، لکه‌رنگ‌ها و ضربه‌قلم‌های زمخت همگی حاکی از وجه غالب اکسپرسیونیستی اثر هستند. حتی امضای هنرمند به رنگ سبز به گونه‌ای است که در ترکیب حاصل، بخشی از اثر شده و در کنار دیگر فرم‌ها به بیانگری می‌پردازد.