Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400

48   منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان (1398-1301)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : تنوع شش‌ضلعی‌

امضاء: «منیر شاهرودی- فرمانفرماییان 1393-2014» (پشت اثر)
آیینه‌کاری و نقاشی پشت شیشه روی گچ و پلکسی گلاس
32×36 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1393

برآورد قیمت

20000 - 15000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 26,000,000,000 ریال

درباره اثر

هنر منیر فرمانفرماییان وامدار هندسه‌گرایی متعالی در هنر ایرانی اسلامی است که با انگاره‌های فرمالیستی مدرنیسم به هم می‌آمیزد و اثری شگفت‌آور و خاص را شکل می‌دهد که نگاه تمامی منتقدان غربی و شرقی را به خود جلب کرده است. استقبال از آثار این بانوی هنرمند ایرانی در دهه‌های آخر حیات هنر وی، دلیل این مدعاست که هنرش در هر نوع رویکرد چه غربی و چه ایرانی جایی برای تأویل و بررسی دارد.

تجربیات هنرمند از دوران کودکی و زندگی در بافت سنتی خانه‌های قدیمی، حکمت استعاری شرقی را در روح او دمید. خاطره دیدن آن خانه‌های کهن که با انواع کاشی‌ها، آیینه‌کاری‌ها و مقرنس‌ها تزیین شده بودند، برای همیشه به مثابه نمادی از ایران و ایرانی در ذهن کاوشگر او باقی ماند و سال‌ها بعد تحصیل در بهترین و شناخته‌شده‌ترین آکادمی‌های هنری چون دانشکده هنرهای زیبای تهران، دانشگاه کورنل نیویورک و مدرسه طراحی پارسونز سبب بروز این خاطرات در قالب نو، مدرن و فرمالیستی شد.

اثر پیش‌رو با تقسیم هندسی منظم، شکل یک شش‌ضلعی را در کادر مربع جای داده است. خود شش‌ضلعی از تکثیر و گسترش یافتن شش‌ضلعی‌های کوچک که به وسیله مثلث‌ها و بازویی‌ها به هم متصل شده‌اند، تشکیل شده است. تا بدین‌جا هنرمند به طور کامل از انگاره‌های سنتی آیینه‌کاری‌ها پیروی کرده است، اما فرم‌های دوار که با خطوط ظریف نقش‌پردازی شده‌اند با آن‌که در هنرهایی سنتی ریشه دارند، در همنشینی نامتعارف با فرم‌های هندسی، رویکردی نو و امروزی را به نمایش می‌گذارند. استفاده از نقاشی‌های پشت‌شیشه به رنگ آبی، فضایی خیال‌انگیز به اثر بخشیده است. ابعاد کوچک تابلوی پیش‌رو ظرافت و صمیمتی را پیش روی بیننده می‌گذارد. گویی منیر فرمانفرماییان تکه‌ای کوچک از بهشت ایرانی را جدا کرده و به مخاطب نشان می‌دهد.

ماحصل یک عمر تلاش هنری فرمانفرماییان، نشان می‌دهد که او در یک تلاش پرشور، نه از بابت برچسب دکوراتیو بودن آثارش هراسی داشت و نه هرگز به رسالتی روشنفکرانه با آرمان‌گرایی سیاسی و اجتماعی می‌اندیشید. در عین حال در همه تکاپوی هنری خود هرگز به یک پایگاه سبک‌شناختی مشخص پایبند نبود و هیچ‌گاه به چیزی شبیه یک بیانیه هنری نزدیک نشد. با این حال به خاطر رهیافت‌های هنری ارزشمند خود، بی‌شک الهام‌بخش هنرمندان زیادی از نسل بعدی شده است. هنر او همان قدر که مبتنی بر گفتمان مدرنیستی است، در امتداد جریان‌های پست‌مدرن، همانند هنر مفهومی، پاپ و مینیمال نیز قابل شناسایی است. در تاریخ هنر مدرن ایران، منیر فرمانفرماییان هنرمند برجسته‌ای بود که در هر اثر هنری‌اش به شکل محسوسی میراث متعالی هنر و معماری ایرانی اسلامی را ستایش می‌کرد.

در سال‌های اخیر نمایش آثار منیر فرمانفرماییان در موزه‌های بسیار مهم نیویورک همچون متروپولیتن و گوگنهایم، فرصتی باشکوه و اعتباری بزرگ بود که تاکنون نصیب کمتر هنرمند ایرانی شده است. در نهایت همین استقبال جهانی باعث شد تا در موطنش نیز در سال‌های بالای زندگی، جایگاه هنری خود را در مقام یکی از مهمترین هنرمندان مدرنیست ایران تثبیت کرده و با توجهات وسیع و اقبال همگان مواجه گردد.