Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر مدرن و معاصر ایران - تیر 1402

45   ناصر عصار (1390 – 1307)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : غروب

امضا: «N.ASSAR 66 » (پایین راست)
رنگ‌روغن روی بوم
96×194 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1345
پیشینه:
این اثر در سال 1398 در یازدهمین حراج تهران و در نوامبر 2017 در حراج بونامز لندن ارایه شده است.

برآورد قیمت

50000 - 40000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 42,000,000,000 ریال

درباره اثر

ناصر عصار در جوانی، در کنار سهراب سپهری جذب جریان روشنفکری در ایران شد که ریشه‌های آن متأثر از فرهنگ و باورهای خاور دور (هند و چین) بود. در بیست‌وچهار سالگی زمانی که ایران را برای همیشه ترک کرد، در شیوه کارش به ذهنیت سه نقاش هم‌عصرش یعنی سهراب سپهری، منوچهر یکتایی و ابوالقاسم سعیدی بیش از همه نزدیک بود، اما تفاوت اصلی او با این سه هنرمند و به‌خصوص سپهری نوع نگاه عصار بود. آنچنان‌که بعدها و برخلاف سپهری که در مسیر کنکاش از شرق به شرق سفر می‌کرد، عصار از چشم‌انداز غرب به شرق رسید.

در اثر حاضر عصار در پی ایجاد یک نوع بافت و تونالیته چندلایه در نمایش غروب است،‌ با رنگ‌هایی درخشان – اما نه شاد – بلکه بیشتر شگرف، که از دل سنت نگارگری هند و ایران سرچشمه می‌گیرد. در پایین تابلو استفاده از رنگ‌روغنی همچون انفجاری از نور و به مثابه استفاده خوشنویسی با مرکب است که سلیقه زیبایی‌شناسانه چینی در آن موج می‌زند. طیف رنگ‌ها و تقسیم ساده تصویر به سه نوار و ضربه‌قلم‌های نقاش با اجرایی سریع و شاعرانه کاملاً متأثر از کیفیات منظره‌ غروبی است که عصار در مقابلش به نظاره ایستاده است. او با جادوی رنگ‌آمیزی آسمان را به زمین پیوند زده است.

اثر حاضر متعلق به دورانی است که هنرمند نزدیک به دوسال در لندن اقامت داشت و در آن‌جا نقاشی می‌کرد. ماحصل این دوران نمایشگاهی بود در تالار «آپرگروونر»[1] شهر لندن که منتقد برجسته م. سالیوان در مقدمه‌ای که برای آن نوشت، نگاهی دقیق و موشکافانه به هنر ناصر عصار انداخته: «عصار در حس آمیزش خود با جهان طبیعی و در طرز برخورد و تلقی‌اش با فضای پیرامون وجه اشتراکی با نقاشان چینی دارد، ولی شیوه رنگ‌گذاری‌اش برخلاف روش نقاشان چینی و به نوبه خود عمیق و پاسخگوست؛ چرا که کلید عاطفی هر تصویر را به دست می‌دهد».

 

[1] . Upper Grosvenor