Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن و معاصر ایران - دی 1399

24   بیتا فیاضی (متولد 1341)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدنساز از مجموعه محله ما

امضا:«بیتا فیاضی 98 2019 4/5» (روی اثر)
فایبرگلاس و اکریلیک
28×68×90 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1398
شماره 4 از تعداد 5 نسخه + 2 نسخه هنرمند

برآورد قیمت

3500 - 2500 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 3,400,000,000 ریال

درباره اثر

آثار بیتا فیاضی همواره مخاطب را غافلگیر می‌کنند؛ نگاه خاص او به امور روزمره و پیرامونی گاهی جنبه‌هایی طنزآمیز می‌یابد و گاهی با بیان ناآشنا و ناملموس، هراس‌انگیز می‌شود. با این حال آنچه مجموعه آثار گوناگون او را به هم پیوند می‌دهد نگرشی برآمده از عامه‌پسندی و خوش رنگ و لعاب بودن است که در نگاه اول مجسمه را از آن معنای متعارف عام و هویت کلاسیک خود جدا می‌کند و به سمت شیئی تزیینی، دم دستی، و حتی بدون ارزش سوق می‌دهد. بن‌مایه چنین نگرشی با دیدگاه‌های روزمره و مصرف‌گرایی پست‌مدرن آمیخته است. در دنیایی که انسان‌ها به دنبال ستاره شدن، مشهور بودن و دیده شدن هستند فیاضی، مجموعه‌ای را خلق می‌کند که موضوعش چهره‌هایی عادی از انسان‌های معمولی است که هر روز در کوچه و بازار قابل مشاهده هستند و هیچ چیز عجیب و استثنایی، آن‌ها را از هویت خود جدا نمی‌کند.

اثر پیش‌رو پدری جوان و قوی را تصویر می‌کند که دست دختربچه‌ای شاد را در دست دارد و کودکی معصوم نیز در آغوشش به خواب رفته است. هنرمند مفهوم پدر بودن را به واسطه اغراق در دستان بزرگ مرد و کوچکی اغراق‌آمیز پیکره دو کودک، تشدید می‌کند و بدین طریق بر نقش حمایتگر پدر در مفهوم فرهنگ شرقی تأکید می‌ورزد. نوع پرداخت کاراکترها به طرز عجیبی خاورمیانه‌ای است و بر اصلیت فرهنگی و اقلیمی هنرمند تأکید می‌ورزد.

فیاضی در این مجموعه از آثارش با تأکید بر عناصر هویت‌ساز فرهنگ سرزمین مادری، آن تصویر ایده‌آلیستی از عاطفه، خانواده، روابط انسانی و هویت بشری را کنار گذاشته و با تجسم امر روزمره، بر وجود اکثریت قریب به اتفاق انسان‌ها که در رسانه‌های امروزی به قصد انعکاس داده نمی‌شوند، اصرار می‌ورزد. فیاضی به واسه عدم پرداخت در جزییات تزیینی و زیباسازی‌های مدگرایانه، و بالعکس با اغراق در پیکره و عدم ساخت و ساز کلاسیک‌وار مجسمه، آثاری خلق می‌کند که وضعیت روحی و عاطفی انسانی را به دور از هر نوع سانسور رسانه‌ای و تبلیغاتی بازتاب می‌دهند. در این آثار، هنرمند برای خلق اثر به دنبال سوژه‌هایی چشم‌نواز، زیبا، خوش‌هیکل، خارق‌العاده و نادر نیست بلکه سوژه، به قدری عادی و عامی است که هر روز در دسترس است، اما به واسطه همین امر آشنا به حاشیه می‌رود و دیده نمی‌شود. هنر فیاضی آن است که امر آشنا را یک بار دیگر در هیبتی ساده و صمیمی با پرداختی شاد از رنگ و سرزندگی هر روزه، جلوی چشم مخاطب می‌نشاند تا دیده شود.