Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن ایران - دی 1400

64   جعفر روح‌بخش (1375-1319)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون‌عنوان

امضا: «Rouhbakhsh 1989 » (پایین چپ)
رنگ‌روغن روی بوم
130×130 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1368
پیشینه:
این اثر متعلق به یک مجموعه معتبر می‌باشد.

برآورد قیمت

20000 - 15000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 35,000,000,000 ریال

درباره اثر

آثار جعفر روح‌بخش را باید با فضای رمزآمیز و شاعرانه‌ای دریافت که روح هنر ایرانی در آن حرف اول را می‌زند. او همچون بسیاری از نقاشان نوگرای ایران هنرمندی نوسنت‌گرا بود که به بازخوانی و بهره‌گیری هنر گذشته ایران پرداخت. وی در طول چند دهه فعالیت بی‌وقفه هنری، همواره در پی ارایه تفسیری از انگاره‌های بومی و بازگشت به گذشته برای دستیابی به یک چارچوب تلفیقی و انطباقی نوین به ویژه در ساختار بصری هنرهای ایران بود. به همین جهت آثار فراوانی را مبتنی بر استمرار هنر بومی با استفاده از پلان‌بندی و ازدحام لایه‌ها و لکه‌های رنگارنگ خلق کرد. همین تلاش موجب ایجاد عمق و فضاسازی خاصی در نقاشی‌هایش می‌شد. از اواخر دهه پنجاه، روح‌بخش در نقاشی‌هایش به زبانی کاملاً شخصی دست یافت و کم‌کم از نگاه سنتی فاصله گرفت و به تجربه‌های نو مبتنی بر اصول و زیبایی‌شناسی هنر مدرن پرداخت.

اثر حاضر نمونه‌ای ممتاز از بازخوانی مفهوم همزیستی گزاره‌های ‌آشنای سنتی و محلی ایران با رویکردی انتزاعی و مدرنیستی است. مدرنیسمی که روح‌بخش در این‌جا در جست‌وجوی آن است، در امتداد سنت هنری شرق و بر اساس تفسیری خاص از فرمالیسم به وجود آمده است. تلاش هنرمند برای ساختن روایتی نمادین و در عین حال دکوراتیو از نگره تزیینی به خوبی در این اثر به ثمر نشسته است.

مهم‌ترین دستاورد هنری روح‌بخش، ناب‌گرایی در فرم و رسیدن به زبان شخصی در هنر انتزاعی و ساخت فضاهایی پرابهام و رمزآلود است. خط‌های پرجنب و جوش، با انبوهی از انرژی، هرلحظه از شکلی به شکلی در می‌آیند.

روح‌بخش در این تابلو بی‌آن‌که همچون برخی دیگر از آثارش به نشانه‌های تاریخی و فرهنگی مشخص یا نقشمایه‌های پرنده و گل بپردازد، با لایه‌های رنگی متعدد و نوعی پلان‌بندی، تصویری پدید آورده که علاوه بر این‌که به انتزاع کامل رسیده، همچنین یادآور باغ ایرانی، قالی‌ها، دستبافته‌ها و معماری ایرانی است. این احساس به ویژه با به‌کارگیری رنگمایه‌های آبی تشدید می‌شود. استفاده از رنگ طلایی با شعاع‌های درخشان، یادآور نقشمایه خورشید است که در بالای کادر جای گرفته است.