Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر معاصر ایران - تیر 1401

100   رضا درخشانی (متولد 1331)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : شکار سیمرغ

امضاء: «رضا درخشانی 95 R.D 16» (پشت اثر)
ترکیب‌مواد روی بوم
625×198 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1395

برآورد قیمت

70000 - 60000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 80,000,000,000 ریال

درباره اثر

مجموعه شکار در واقع گستره جست‌وجوی عصری و محتوایی رضا درخشانی در نگارگری ایرانی است که همواره یکی از منابع الهام آثار وی بوده است. آثار درخشانی بر مبنای نگارگری‌های ایرانی از سال ۱۹۸۸ در امریکا با مجموعه‌ای بر اساس داستان خسرو و شیرین آغاز شد و اولین بار در سال ۱۹۹۲ در نیویورک به نمایش درآمدکه شاید اولین نمایش هنر امروزی ایرانی در امریکا پس از تغییرات سیاسی بود که در کانال ABC تلویزیون این کشور همراه با مصاحبه از آن تقدیر شد. این مجموعه پس از یک توقف ۱۰ ساله در سال ۲۰۰۲ پس از بازگشت وی به ایران از سر گرفته شد که شامل سری خسرو و شیرین، سری مهمانی در باغ‌های ایرانی، سری موسیقی و طرب و البته مجموعه شکار که بخش عمده این مجموعه است.

نقاشی‌های درخشانی سطوح وسیع و بزرگی از رنگ‌های درخشان است که در آن ادبیات و نقاشی به هم گره می‌خورد. دلبستگی نقاش به تأثیرات نوستالژیک تاریخ سرزمین مادری، سبب شده تلاش کند دستاوردهای کهن هنر ایران زمین را در قالب و هیئتی نو و امروزی بازآفرینی کند. بر خلاف نگارگری ایرانی، این آثار در ابعاد بزرگ و با بافت غلیظ در دو یا سه لت و یا بیشتر به اجرا درمی‌آیند که البته رنگ نقش عمده‌ای را در آن باز می‌کند.

درخشانی به واسطه سال‌ها زندگی در غرب به‌خصوص امریکا و فرانسه به خوبی با هنر اکسپرسیونیسم و آبستره آشنایی دارد، اما هیچ‌گاه نتوانسته فرم فیگوراتیو را به کلی از اثر خود حذف کند. خود او در این‌باره می‌گوید: «گمان می‌کنم همواره بر روی یک لبه هستم؛ لبه‌ای که یک طرفش آبستراکسیون محض است و لبه دیگرش فیگوراسیون».

این حرکت میان هنر آبستره و فیگوراتیو، سبب شده فرم‌های انسانی، جانوری و گیاهی نگارگری نیز در دستان درخشانی ره به سوی تجریدی شدن ببرند. ساده‌سازی در فرم اشکال اسب و سواران در تابلوی پیش‌رو علاوه بر تکرار فرمیک و ایجاد ریتمی موسیقیایی، فرم انسانی و حیوانی را به شدت ساده کرده و به واسطه پرهیز از هر نوع عمق‌نمایی، تابلو را در گستره فضای آبی لاجوردی تیره به وادی تکراری مفهومی می‌کشاند. عنصر تأثیرگذار بعدی، بافت است که به واسطه استفاده از متریال‌های مختلف، سطح تابلو را به صورت نیم‌برجسته در آورده و مخاطب را به لمس سطح تابلو فرامی‌خواند. در واقع این سطوح پر رنگ و لعاب که مانند هنر کاشیکاری یا فرش‌های ایرانی مملو از رنگ‌های زنده و پرانرژی هستند، به واسطه قلم پویای درخشانی بستر بیانی جدیدی می‌یابند که در عین ساده‌نگاری از حس زیبایی‌شناختی منحصر به‌فرد نیز برخوردارند.

درخشانی در این دوره با بیانی منحصربه‌فرد، سبک تکامل‌یافته خود را با رنگ‌گذاری‌های چشم‌نواز و تصاویر کش‌آمده به اوج شکوفایی رسانده است. سطح کار از نزدیک، برجستگی و حجمی از لایه‌های رنگ‌های درخشان دارد، آبی پرمایه در سطح وسیعی از پسزمینه تابلو، اسب‌ها و سواران رنگارنگ در کنار تحرک فیگورهای انسانی و حیوانات، شادابی خاصی را در فضای اثر متجلی می‌کند. وسعت دادن موضوع (سوژه) در کار درخشانی را می‌توان نوعی تحمیل تغییرات در شکل قلمداد کرد که تحت‌تأثیر تصویرگری رسانه‌های معاصر با گستره عریض پاناروما صورت پذیرفته است، اما او با کاربست بی‌کم و کاست شیوه تجربیاتش در آموزه‌های جهان شرق و بهره‌گیری از اصول نقاشی معاصر غربی، روح هنر شرق را برای غرب معاصر به ارمغان می‌آورد. ریتم در این تابلو عنصری ذاتی و تعیین‌کننده است که با ضرباهنگ قلم هنرمند و چیدمان پیوسته و متعادل فیگورها به تدریج بر سطح بوم شکل گرفته است. با این‌که سوژه کار درخشانی، برای مخاطب وی موضوعی آشناست، اما او پیوسته با مسایل تازه‌ای در تجسم و تعبیر در فضای نقاشی فیگوراتیو روبه‌رو می‌شود که چون حل می‌شوند، شگردی انتزاعی پیدا می‌کنند. پیکره‌ها در منظره فراخ و اعوجاج‌های رنگی در تابلوی پیش‌رو، نگاه خاص هنرمند معاصر را در مواجهه با سنت تصویرگری چندهزار ساله نشان می‌دهد. در عین حال درشت‌نمایی پیکره‌ها و رنگ‌های خیره‌کننده، ویژگی‌های سبکی درخشانی است که سال‌ها برای رسیدن به این نوع بیان تلاش کرده و امروز او را به هنرمندی پیشرو و در زمره شناخته‌شده‌ترین نقاشان بین‌المللی معاصر بدل کرده است.

فروش آثار رضا درخشانی در یک دهه اخیر با اقبال چشمگیری در بازار هنر بین‌المللی روبه‌رو بوده و نقاشی‌هایش در بسیاری از موزه‌ها و گالری‌های معتبر جهان به نمایش درآمده‌اند.