Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1397

18   سونیا بالاسانیان (متولد 1321)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: « SONIA Balassanian 2010» (پشت اثر)
رنگ‌روغن روی بوم
126×126 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1389

برآورد قیمت

1200 - 800 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 1,400,000,000 ریال

درباره اثر

سونیا بالاسانیان توانایی قابل توجهی در ساخت ریتم‌های تصویری تکرنگ دارد. او در بسیاری از آثار خود، از جمله اثر پیش‌رو، تعادل بصری را در ضربه‌قلم‌های مهار شده و پیدایش یک فضای انتزاعی می‌جوید. انتزاع بالاسانیان از جنس موسیقی، شعر، طبیعت و شهود است. همواره در پس ریتم‌های مواج او، دنیایی فانتزی از خط خطی‌ها و مناظری رویایی، مستتر است.

سابقه این شیوه از نقاشی در آثار بالاسانیان را می‌توان از نخستین نمایشگاه او در نیمه دهه 1350 در گالری زروان، دنبال کرد. در متنی مرتبط با آثار وی از این دوره می‌خوانیم: «تکیه اصلی هنرمند را پیش از هر چیز، بر ضرباهنگ بصری می‌یابیم. ضرباهنگی که از حرکت و دویدن رنگ‌ها بر سطح بوم و ترکیب کنترل‌شده شکل‌های اتفاقی به وجود می‌آید، تا هر تابلو به سمفونی دلپذیر و چشم‌نوازی از بازی هیجان‌انگیز فرم‌ها بدل گردد»[i]. در آثار انتزاعی بالاسانیان وابستگی هنرمند به طبیعت و فرهنگ زادگاهش چون شعری بصری نمایان می‌شوند. او در یک ایجاز كامل، نقاشی انتزاعی را زمینه‌ای برای کشف و شهود در تركیب‌بندی و معنای شاعرانه قرار می‌دهد.

در اثر حاضر که به دوره متأخر آثار بالاسانیان تعلق دارد، او از همان فضاهای خاکستری تکرنگ بهره گرفته که این بار به جای تداعی باران و منظره، ریتمی از نقوش تزیینی را شکل داده که همچون نرده‌های خانه‌های قدیمی یا تورهای بافته شده رومیزی‌های همان خانه‌ها می‌نماید. این نقوش تزیینی از پایین تابلو به بالا گسترده شده و چون شکفتن گلی و یا بردمیدن خورشید، انرژی خوشایندی را در کار منتشر می‌کند.

سونیا بالاسانیان در سال‌های اخیر در ارمنستان و امریكا فعالیت‌های وسیعی داشته و به كولاژ، اینستالیشن، پرفورمنس و ویدیوآرت روی آورده است. در این آثار، برخلاف آثار انتزاعی دهه 1350، او می‌كوشد به ارتباط مسایل زنان و دنیای معاصر بپردازد.

[i].بهروز صوراسرافیل، آیندگان، 23 خرداد 1355.