Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1398

61   سیراک ملکونیان (متولد 1309)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضا:«S.Melkonian 1973» (پایین وسط)
رنگ روغن روی بوم
140×128 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1352
پیشینه:
این اثر متعلق به یک مجموعه معتبر می‌باشد.

برآورد قیمت

6,000 - 4,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 4,000,000,000 ریال

درباره اثر

سیراک ملکونیان کارش را با نقاشی آکادمیک و سپس گرایش به فیگور و نقاشی اکسپرسیونیستی آغاز و در نهایت پس از چند سال به نقاشی آبستره گرایش پیدا کرد. با این وجود آثارش هرگز به انتزاعی صرف نمی‌رسد و همواره رد پایی از خطوط اکسپرسیو در آثارش دیده می‌شود. در آثار کمینه‌گرا و ساده او همواره نشانی از طبیعت دیده می‌شود. وی با حذف جزییات و پیچیدگی‌های بصری و استفاده از حداقل خط و رنگ به سبک شخصی خود دست یافته است.

سفر به سیستان و برخی از شهرهای جنوبی ایران در اوایل دهه پنجاه مسیر آثار سیراک را تغییر داد. چنان که در اثر حاضر نیز دیده می‌شود، سطوح دوبعدی با رنگ‌های محدود و خطوط مرزی از مشخصه‌های آثار وی به شمار می‌روند. شناخت دقیق هنرمند از فضا، خط، سطح و رنگ به انسجام بصری و تعادل در اثر می‌انجامد و به عناصر آن یکپارچگی می‌بخشد. او به خوبی از ارزش بصری خط و رنگ آگاه است و برای خلق آثارش کم‌گویی و گزیده‌گویی را برمی‌گزیند.

در اثر حاضر که به یکی از دوره‌های درخشان کاری ملکونیان تعلق دارد، او از رنگ‌های متنوع و متضاد و ضربه‌قلم‌های پهن برای نمایش چشم‌اندازی طبیعی که هنوز به مرز انتزاع کامل نرسیده، استفاده کرده است. حرکت سطح وسیع رنگ تیره سیاه و قهوه‌ای چون ستون فقرات یک موجود زنده و یا پستی و بلندی کوه‌های خشک مناطق جنوب ایران، از سمت چپ کادر به سمت راست به شکلی اریب، کمپوزیسیونی کوبنده و گیرا را پدید آورده است. فضای روشن اطراف، چشم بیننده را در تمام سطح کادر به حرکت درمی‌آورد.

رضا براهنی درباره آثار ملکونیان می‌نویسد: «سیراک دنیای جدیدی را می‌سازد با حذف دنیای واقعی، با تقلیل دادن شکلیت (اندام‌وارگی)، با رها کردن کار خود از یورش آشناهای تناقض‌آمیز به سوی یکدیگر. هرچند با ایقان مطلق می‌توان گفت که [نقاشی] او شباهت به جهان معاصر دارد، اما او هرگونه ارجاع به زندگی و هنر این جهان را از میان برداشته است»[1].

[1] . براهنی، رضا؛ بازخوانی هنر مدرن ایران: سیراک ملکونیان؛ گالری آب‌انبار و نگارخانه آریا، 1393، صفحه 8.