Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1398

43   علی اصغر پتگر (1371-1297)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : پیکنیک

امضاء: «ا-پتگر 1341» (پایین راست)
رنگ‌روغن روی فیبر
122×120 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1341
- این اثر در کتاب «خواب و خیال» (ص 97) ، انتشارات پردیس دانش و موسسه هوم (1397) به چاپ رسیده است

برآورد قیمت

2,000 - 1,500 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 1,700,000,000 ریال

درباره اثر

از میان هنرمندان مکتب کمال‌الملک که عموماً طبیعت حاشیه شهر‌ها و پرتره‌های اروپایی‌مأبانه را می‌کشیدند، علی‌اصغر پتگر نخستین نقاشی است که جریان‌شناسی چشم‌اندازهای شهری را به درستی درک کرد و آن را در کارهای متعددش به تصویر کشید.

پتگر در شیوه کار خود، از فضای نقاشی‌های درباری که توجه خاصی به ریزه‌کاری داشتند، عبور کرد و در ادامه مسیر از وسواس‌های نقاشان مکتب کمال‌الملک متأثر از نقاشان قرن نوزدهم میلادی پرهیز داشت. در عوض با آزادی قلم و تاش‌های راحت‌تر و انتخاب رنگ‌های درخشان در کارهایش به بازنمایی نقاشی رئالیسم اجتماعی و مضامین زندگی روزمره و محیط اطرافش پرداخت.

عنوان تابلوی پیش‌رو، یادآور یک رویداد دلچسب و مضمونی آشناست که بسیاری از نقاشان قرن‌ هجدهم (همچون مانه) دست‌کم تابلویی به این نام و با ساختاری مشابه کشیده‌اند. با این تفاوت که در اثر حاضر بازی بین رنگ‌های سرد و گرم، تیره و گاه خاموش، نشان‌دهنده شناخت غریزی پتگر از هماهنگی میان رنگ‌هاست. از سوی دیگر، فرم چرخش سرها و زاویه نگاه رضایتمندانه افراد خانواده در فضای باطراوت باغ، صحنه‌ای رویاگونه را پیش‌روی مخاطب می‌گذارد. رنگ‌ لباس‌ها نیز با جسارت انتخاب شده‌اند؛ برای مثال رنگ زرد اولین رنگی است که در نقاشی جلوه می‌کند و در تکمیل کمپوزیسیون اثر تأثیر بسزایی دارد. همین امر باعث شده تا همچون دیگر آثار این دوره پتگر، دینامیسم ویژه‌ای در تابلو به وجود بیاید.

ترکیب‌بندی و چیدمان پلان‌ها در نقاشی‌های پتگر و اثر حاضر شبیه به عکاسی است، اما معجزه نقاش، ایجاد آرامشی است که نمی‌تواند توسط عکس ثبت شود. در این تابلو پتگر صحنه استراحت خانواده‌اش را در فضای باغ به ‌تصویر کشیده، همسرش، نامی، نیما، مانی و میترا.

برادران پتگر تأثیر بسزایی در آموزش و برگزاری کلاس‌های نقاشی در دهه سی و چهل شمسی داشتند.