Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1397

12   فریده لاشایی (1391-1323)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «فریده لاشایی 69» (پایین راست)
رنگ‌روغن روی بوم
140×160 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1369
پیشینه:
اثر حاضر متعلق به مجموعه شخصی زنده‌یاد منیژه میرعمادی و آقای دکتر جمشید ناصری می باشد.

برآورد قیمت

6000 - 4000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 7,500,000,000 ریال

درباره اثر

فریده لاشایی را می‌توان یک منظره‌پرداز دانست که جز معدود آثاری (چون مجموعه مصدق) همیشه به طبیعت دلبسته بود و حتی در انتزاعی‌ترین آثارش رد پای پررنگ طبیعت دیده می‌شود.
او منظره‌پردازی تغزلی است با خطوط آزاد و لکه‌رنگ‌های گسترنده. کنش نقاشانه خودانگیخته لاشایی به نشانه‌های رمزآمیزی در طبیعت منتهی می‌شوند. با این وجود نمی‌توان تأثرات اجتماعی و رویدادهای سیاسی را در آثار او نادیده گرفت.
نقاش رنگ رقیق‌شده را بر گستره بوم رها می‌کند و به فضاهایی از سر اتفاق و در هم لغزیدن رنگ‌ها می‌رسد، سپس به افزودن و کاستن رنگ‌ها می‌پردازد و شکل‌هایی از گل و درخت و پرنده بر پرده ظاهر می‌شوند. کنترل دقیق این اتفاقات غیرمنتظره کاری دشوار است که اغلب نقاش با سربلندی از آن بیرون می‌آید.
اثر حاضر متعلق به زمانی است که جنگ هشت ساله ایران به تازگی پایان یافته، اما می‌توان تأثیر آن التهاب و ناآرامی طولانی جامعه ایران را در آن ملاحظه کرد. از درختان همیشگی و آسمان آبی آرام با نور گسترده خبری نیست. درختان و گل‌ها در کشاکش توفان و رعد و برق قرار دارند.
در تابلوی پیش‌رو، هجوم ضربه‌قلم‌های پیش‌رونده تیره از سمت چپ تابلو، فضایی ملتهب و تاریک را می‌سازند. با این وجود، گل‌های آبی و سفید کم‌کم راه خود را به سوی نور و روشنایی باز می‌کنند. توفان در زمینه روشن سمت راست تابلو هنوز فرو ننشسته است، اما نقاش راه به سوی امید می‌برد. گل‌ها شکفته می‌شوند و حتی گلی سرخ و صورتی رخ می‌نماید.
فریده لاشایی، خود می‌گوید: «کارهای من ایده‌های آبستره شده‌ای هستند. من جای پا هم در تفکر و مبانی فلسفی خود و هم طبیعت محض دارم و بر اساس این دو کارهایم را بنا می‌کنم. سعی می‌کنم از تصویرگری بیرون بیایم ولی به هر حال تصویر مرا به سوی خودش می‌کشد» .
انرژی نهفته در خطوط، ریتم پر هیجان عناصر بصری و ضربه‌قلم‌های تند و آزادانه، ترکیب رنگ‌های آبی و سبز و صورتی، و بی‌توجهی به زیبایی‌شناسی کلاسیک، از شاخصه‌های نقاشی‌هایی فریده لاشایی است که در اثر حاضر نیز به کمال‌یافته‌ترین شکل دیده می‌شود و ارزشی دو چندان به این اثر می‌افزاید.