Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر معاصر ایران - مرداد 1400

38   محمدحسین عماد (متولد 1336)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون‌عنوان از مجموعه سایه روشن

ورق‌ پلی‌کربنات شفاف، آلومینیوم و نور
58×66×99 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1391
تک‌نسخه
- اثر حاضر در کتاب « منتهای کمال نقصان است، درباره محمدحسین عماد» (ص 71) ، انتشارات 009821 (1398) به چاپ رسیده است.

برآورد قیمت

7000 - 5000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 7,000,000,000 ریال

درباره اثر

محمدحسین عماد، مجسمه‌ساز و از پیشگامان هنر مفهومی معاصر ایران است. ماده غالب در آثار وی چوب و فلز است ولی در مواردی همچون اثر حاضر از متریال‌های جدید (ورق‌های پلی‌کربنات) برای نمایش فضاهای تهی با گرایش به مینیمالیسم بهره می‌جوید. در حقیقت کنکاش هنرمند در این عرصه او را تا درک نوعی انتزاع پیش‌ می‌برد. دستاورد او در نهایت ایجاد توازنی معناگرا میان توده و فضاست. آن‌چنان که ویژگی مجسمه‌های عماد و اثر حاضر، درک هندسه فضایی و ترجمه بصری آن در قالبی سه‌بعدی است که همواره هنرمند آن را در خلق اشکال ناب با نگاهی کمینه‌گرا به سامان می‌رساند.

در اثر حاضر، هنرمند کوشیده تا مسیر اندیشه‌ورزی و احساسات خود را در تعاملی پویا میان مثلث فرم، بافت و فضا تنظیم کند. حاصل کار مجسمه‌ای است که در مقابل عنصر نور، کارکردی نو پیدا می‌کند. استفاده از ورق‌های پلی‌کربنات فرصتی است برای هنرمند تا از ساخت مجسمه‌های تو پر و سنگین به سمت مفهوم سبک در مجسمه‌سازی برود. او در این مسیر با قرار دادن لایه‌هایی که در درون مقطع هریک روزنه‌های فراوانی وجود دارد سعی دارد تا مسیر عبور نور را از طرفین مجسمه آزاد کند و با این تمهید علاوه بر بازی با نور و حجم، تأکیدی دوباره بر مفهوم پر و خالی‌‌شدن، زندگی و مرگ و یین و یانگ در هستی را به پرسش می‌گیرد.

مجسمه پیش‌رو، روایتی شاعرانه از فرمی آشناست که در عین کمینه‌گرایی و سادگی، وجهی رمزگونه و بیانی تمثیلی دارد. همانند فرم ظاهرش در بالاترین حالت تعادل و سازه‌ای قرینه است. اگر از زاویه کناری به آن نگاه شود مثل هر خمره‌ای دهانه‌ای باز دارد، اما وقتی زاویه دید عوض می‌شود، سطح بالایی و دهانه آن کاملاً بسته و محدود به یک خط باریک شده‌ است؛ تضادی معنادار که هویتی نو و مستقل از فرمی باستانی دارد و بر خلاف مفهوم کمینه‌گرایی در هنر معاصر غرب، ریشه‌های تفکر عماد در خلق آن را باید در نگرش‌های شرق کهن و تعالیم عرفان ایرانی جست‌وجو کرد. در این میان حضور نور و انعکاس روشنایی محیط، فضای تهی جهان هنرمند (داخل ورقه‌های توخالی) را پر می‌کند تا هستی را شکل دهد.