Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر معاصر ایران - مرداد 1400

94   محمد فاسونکی (متولد 1322)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : خاطره بوسنی ( گودال مرگ)

امضاء: «م-فاسونکی 74» (پایین راست)
ترکیب‌مواد روی بوم
199×145 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1374

- اثر حاضر در کتاب «نقاشی‌های محمد فاسونکی» به اهتمام نادر طبسیان (ص 38) ، انتشارات ماه‌ریز (1385) به چاپ رسیده است.

برآورد قیمت

1600 - 1200 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 3,600,000,000 ریال

درباره اثر

محمد فاسونکی برآمده از سنت تجسمی مکتب تبریز و از دانش‌آموختگان هنرستان هنرهای زیبای میرک است. او که دوره‌هایی را در آلمان و ایتالیا گذرانده سال‌های متمادی به تدریس در همان هنرستان میرک مشغول بوده و شاگردان بسیاری را تربیت کرده است.

جسارت و بیانگری از ویژگی‌های بارز آثار فاسونکی است. نقاشی‌های اکسپرسیو وی هیجانات روحی و عاطفی انسان‌هایی را به نمایش می‌گذارند که خشمگین، مضطرب، حسرت‌زده و مغموم‌اند. انسان در آثار او جایگاه ویژه‌ای دارد و موضوع اصلی کارهای وی به شمار می رود. اکثر سوژه‌هایش را از بین مردمی که در کوچه و بازار دیده، بیرون می‌کشد. زشتی‌ها و زیبایی‌ها را می‌بیند و سعی می‌کند حقیقت پنهان‌شده در وجود آنان را بر سطح بوم به تصویر بکشد. به همین دلیل فیگورهای انسانی در این آثار گاه هولناک و رعب‌انگیز می‌نمایند. فضای غالب آثار وی متأثر از اکسپرسیونیسم است و ترکیب‌بندی، فرم، خط، رنگ و تمامی عناصر بصری با قدرت در راستای بیان احساسات به کار گرفته شده‌اند.

چنان‌چه در اثر حاضر دیده می‌شود، بوم نقاشی برای او مانند صحنه درهم تنیدگی و جوش و خروش عواطف و هیجانات درونی انسان‌هاست که با تعلیق ذهنی و بصری به تصویر کشیده شده‌اند. این اثر با نام «گودال مرگ» به جنگ بوسنی و هرزگوین اشاره دارد، یکی از فجیع‌ترین حوادث تاریخی که به نسل‌کشی، قتل‌عام و کشتار گروهی اقوام مختلف بوسنی انجامید. گودالی که یادآور قتل عام است و پیکره‌های بی‌جان برهم افتاده را در خود جای داده، در مرکز توجه است. چهره‌ها همگی اغراق‌شده و بیانگر مرگ‌اند و رنگ قرمز خون بی‌گناه مردم را به نمایش می‌گذارد. هیاهو و آشوبی که در تل کشته‌شدگان دیده می‌شود با ضربه‌قلم‌های سبز رنگ بالای گودال که حیات و شادابی را به ارمغان می‌آورند، کنتراستی در فرم، رنگ و محتوای اثر ایجاد کرده که یادآور گذشت زمان است و موضوع آن را به خاطره‌ای مبدل می‌کند که هنوز از پس سال‌ها زنده است و حقیقت جنگ را آشکار می‌کند. بدین ترتیب هنرمند با اغراق در فرم و رنگ، قلم‌گذاری و نورپردازی خاص خود بار معنایی ایجاد کرده و با فاصله گرفتن از واقع‌گرایی یک فضای اکسپرسیونیستی تمام‌عیار را رقم زده است.