Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1397

8   مسعود عربشاهی (1398 – 1314)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضا:«م.عربشاهی 36» (پایین راست)
ترکیب مواد روی بوم
135×180 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1356
پیشینه:
اثر حاضر توسط صاحب فعلی مستقیما از هنرمند خریداری شده است.

برآورد قیمت

3000 - 2000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 3,600,000,000 ریال

درباره اثر

نمادهای اساطیری در آثار مسعود عربشاهی بسان اشکالی نامیرا و ابدی تکرار می‌شوند. او در پی ترکیب سبک‌های غربی چون آبستره و اکسپرسیونیسم با نمادگرایی اسطوره‌ای ادوار باستانی است و می‌کوشد با تکرار فرم‌های آشنای هنر کهن، به مفهومی تازه و نو دست یابد که زبان خاص بصری او را شکل می‌دهند.

در اثر پیش رو فرم‌، به اشکال نخستین مستطیل، دایره و مثلث ساده شده و در پسِ این سادگی و در تلاش برای آشنایی‌زدایی از مفاهیم آشنا، از نخ، قلاب و حلقه به عنوان اشیایی حاضرآماده در نقاشی استفاده شده است. فاصله‌ای که نخ و احجام اضافه شده با سطح بوم ایجاد کرده، سبب می‌شود اثر نقاشی از دنیای دوبعدی رها شده و به چیزی سه‌بعدی، شاید از جنس نقش‌برجسته نزدیک شود. مفاهیم برآمده از اشکال بنیادینی چون مربع و مثلث و دایره، در معنایی کاملاً نمادین ذهن را به سوی عالم اساطیری و خلقت نخستین می‌برد؛ جایی که عدم، بسان عرصه خاکستری زمینه است و حیات، در جلوه مربعی با رنگ سفید و آبی روشن بر آن ظاهر می‌گردد. در عین حال حضور قلاب و نخ‌ها که بر روی بوم کشیده شده‌اند، یادگار تجربیات هنر پاپ‌آرت است و مخاطب را به دورانی مدرن و امروزی باز می‌گرداند. در تقابل بین این نگاه به گذشته و حال است که هنر عربشاهی، هویت و ریشه‌های خلاقانه هنر را معنایی دوباره می‌بخشد.

استفاده عربشاهی از اعداد و اشکال هندسی، یادآور هندسه مقدس در دوران کهن است. رمز در این عرصه فراخوان عالم ثابت و رمزآمیز گذشته به دنیای پویا و آشنای امروز است. کشیدگی نخ‌ها بر بدنه بوم و تنیدگی آن‌ها بر یکدیگر بسان بازخوانی تازه‌ای از آفرینش فرم‌های ارگانیک است که به دلیل استفاده از قلاب‌های استفاده شده تشدید می‌شود. نخ‌ها در تلاقی و کشش با یکدیگر فرم مثلثی واژگون را می‌سازند که می‌تواند نمادی از آفرینش و خلقت و زایش هستی باشد. در عین حال نخ‌ها با آن فرم افقی – عمودی خود در پایین به شئی ثابت شده‌اند که برای هر ایرانی یادآور دار قالی به عنوان هنری اصیل است. بافتن در فرهنگ لغت فارسی با مفاهیمی چون سرنوشت، قصه و افسانه در هم تندیده می‌شود و خوانشی را طلب می‌کند که شرقی و عارفانه است. حضور عنصر زمان در اثر آن را هرچه بیشتر به هنری از دنیای معاصر نزدیک می‌کند. با دنبال کردن نخ‌ها و تارهای کشیده شده بر بوم در کنار نمادهای هندسی رمز‌آمیز، می‌توان رفتار هنرمند در طول خلق اثر هنری را در ذهن مجسم کرد و به این ترتیب در تابلویی فاقد فرم انسانی، حضور آدمی را بیش از پیش ادراک کرد.