Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج معاصر ایران - دی 1397

16   منوچهر معتبر (متولد 1315)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «معتبر M.Motabar اردیبهشت 1355» (پایین چپ)
رنگ‌‌روغن روی بوم
80×120 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1355
-این اثر مرمت شده است.

برآورد قیمت

1,200 - 800 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 850,000,000 ریال

درباره اثر

منوچهر معتبر که بیشتر به سبب طراحی‌های فیگوراتیوش شناخته می‌شود، در دهه پنجاه بیشتر دلبسته طراحی و نقاشی از فضاهای شهری و طبیعت بود و در آثارش کمتر جنبه روایی دیده می‌شد. از همین رو، رنگ در نقاشی‌های او، حضوری حداقلی و تنها به عنوان تمهیدی برای جذب نگاه بیننده در ترکیب‌بندی دارد و در عوض برای بیان تصویر از خط و طرح استفاده می‌کند.

در اثر حاضر، معتبر بر خلاف کارهای خطی تیره منسجم و کنتراست‌های شدید و رنگ‌های کدر و تیره که در سه دهه اخیر در آثارش حضوری ثابت پیدا کرده‌اند، پرداختی واقع‌گرایانه به سوژه‌ای آشنا دارد. با این وجود همچنان غلبه عنصر خط، ویژگی اصلی کار اوست. تصویر پیش روی بیننده، دیواری سفید و بخشی از یک تک‌درخت است که ساده و فاقد عمق است، اما در پسزمینه بخش‌هایی از ساختمان‌ها، دودکش‌ها، آنتن‌ها و شیروانی‌های سرخ‌رنگ طیفی هندسی را تشکیل می‌دهند. تک‌درخت داخل حیاط به زیبایی، خانه را از بقیه منظره جدا می‌کند.

در کمتر آثار نقاشی منوچهر معتبر از فضا و معماری شهری می‌توان چنین آرایش ساده‌ای از خطوط افقی و عمودی را در هماهنگی با حرکات اریب در عمق مشاهده کرد. ترکیبی که در آن‌ها همه عناصر عمودی تصویر از درخت گرفته تا دودکش و آنتن، به گونه‌ای نامحسوس از ساختما‌ن‌ها و دیوارها جدا می‌شوند و با خطوط محیطی و درختان پسزمینه درهم می‌آمیزند و همه چیز به بدیهی‌ترین شکل ممکن دیده می‌شود، بی‌آن‌که نقاش در پرسپکتیو تابلو اغراقی کرده باشد.

معتبر در این اثر تلاش می‌کند تا با ایجاد فضایی حساب‌شده، بیننده را به تماشای برشی از زمان و مکان با حس و تجربه فردی خود دعوت کند. موضوع کار او بریده‌ای از جهان است که به گونه‌ای چشم‌نواز معادل‌های عینی و ذهنی را از دیدگاه وی با هم درمی‌آمیزد و پیش روی مخاطب می‌گذارد. به همین سبب برای منوچهر معتبر نقاشی و طراحی بیش از هرچیز یک فرآیند آفرینش است، هرچند مفاهیم مستتر در فرآیند کاری او مفاهیم اجتماعی‌اند و از جهاتی هم‌نوایی هوشمندانه‌ای با محیط مادی، زندگی شهری پیرامون و زیست هنرمند دارند.