Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن و معاصر ایران - دی 1399

73   منوچهر نیازی (متولد 1315)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضا:« نیازی M.Niazi 2017 » (پایین راست)
رنگ‌روغن روی بوم
180×180 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1396

برآورد قیمت

3500 - 2500 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 3,600,000,000 ریال

درباره اثر

تنه‌های رنگین درختان که از دهه ۵۰ در آثار منوچهر نیازی هویدا می‌شوند، علاقه وی به بازنمایی طبیعت و ترکیب آن با جهانی خیال‌انگیز را به نمایش می‌گذارند. نیازی که تجربه‌ای حرفه‌ای در حوزه موسیقی کلاسیک دارد، نقاشی‌هایش را با الهام از برخی آثار بتهوون و چایکوفسکی خلق می‌کند و منظره‌های رویایی را با شنیدن آثار شوبرت می‌آفریند. نقاشی‌های نیازی پیوندی ناگسستنی با طبیعت و موسیقی دارند و تجلی‌گر احساس هنرمند در کشف رابطه موسیقی با فرم در طبیعت می‌شوند. به همین دلیل کیفیتی رمانتیک یافته و میان رئالیسم و رمانتیسیسم در نوسانند.

دنیای رازآلود تنه‌های درختان در آثار نیازی سفر به عمق ناشناخته‌هاست. این درختان ریشه در خاک و سر در آسمان دارند، لیکن تنها ریشه‌ها دیده می‌شوند. آن‌ها گاهی شمایل انسانی می‌یابند و چنین به نظر می‌رسد که در کنار هم ایستاده‌اند. گویی میان درخت و انسان تشابهی ازلی است و جنگل‌های انبوه، جامعه انسانی را به تصویر می‌کشد که در آن انسان‌ها مقتدرانه در کنار هم قد کشیده‌اند؛ ریشه در خاک و سردر افلاک. این آثار را می‌توان تصویری از عمیق‌ترین تنهایی‌های بشری نیز دانست. این درختان بیش از نیم قرن قدمت دارند و در هر دهه با تغییر احوال درونی نقاش تغییرات معناداری یافته‌اند. در تابلوهایی که نیازی در دهه ۵۰ و ۶۰ کار کرده، فیگور انسانی در میان درخت‌ها دیده نمی‌شود و خود درختان نمایانگر فیگور انسان می‌شوند؛ اما در آثار متأخر او، چنان‌که در اثر حاضر نیز دیده می‌شود، می‌توان آدم‌واره‌هایی را در میان جنگل مشاهده کرد. در این اثر از انبوه درختان کاسته شده و نور بیشتری در میان درختان انعکاس می‌یابد و توجه مخاطب را به سمت فیگورهای انسانی سوق می‌دهد که لابه‌لای درختان ستبر با ریشه‌هایی که گویی تا عمیق‌ترین لایه‌های زمین ریشه دوانیده‌اند، در گردش‌اند. حضور آدم‌ها در این فضا و نسبتی که در اندازه فیگورها و تنه درختان وجود دارد، اشاره‌ای است به رازی عمیق که انسان در جست‌وجوی آن طبیعت را می‌کاود. گویی به دنبال کشف ریشه‌های خود در این میان ایستاده و عظمتی را فریاد می‌زند که در پس ظاهر ناچیزش نهفته است. خطوط عمودی درختان و پسزمینه بر این عظمت افزوده و استفاده از تنالیته‌های سبز-آبی در کل اثر بر وجه باطنی و اسرارآمیز آن تأکید می‌کند. اثر حاضر نمونه خوبی است از تسلط هنرمند در استفاده از رنگ‌های پرمایه و کنترل آن بر گستره بوم که ویژگی بارز کارهای شاخص نیازی است.