Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1398

10   منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان (1398-1301)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «MoNiR-66» (پایین وسط)
آبرنگ روی مقوا
67×93 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1345
پیشینه:
این اثر متعلق به یک مجموعه معتبر می‌باشد.

برآورد قیمت

3,500 - 2,500 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 3,400,000,000 ریال

درباره اثر

گرچه آثار آیینه‌کاری منیر فرمانفرماییان شناخته‌شده‌ترین آثار این هنرمند است، اما تنها حیطه فعالیت و هنرورزی این بانوی هنرمند نبودند. فرمانفرماییان در طول دوران کاری خود تجریبات موفقی در زمینه‌های مختلف هنری همچون نقاشی، طراحی فرش و قالی، تصویرسازی مد و گرافیک تجاری داشت، اما اولین تجربیات هنری خود را با نقاشی آغاز کرده بود.

اثر پیش‌رو یکی از مجموعه نقاشی‌های گل‌های این هنرمند است. شاید بتوان گفت علاقه منیر به نقاشی از گل‌ها، به دوران کودکی او باز می‌گردد؛ زمانی که پدر، برای سرگرمی به طراحی فرش مشغول بود و همزمان یک کارگاه قالیبافی را نیز اداره می‌کرد. تأثیر تماشا، طراحی و بافت گل‌های رنگارنگ قالی در ذهن کودکانه منیر آن چنان عمیق بود که تا سال‌ها بعد موضوع گل به عنوان یک مفهوم تکرارشونده در نقاشی‌های او نمود یافت.

هرچند موضوع نقاشی حاضر، یک امر روزمره و تکراری از محیط زندگی است، اما نوع پرداخت به موضوع نشانگر تجربیات هنرمند از تحصیل در رشته‌های هنری مختلف در ایران و اروپاست. نقاش با انتخاب آگاهانه متریال آبرنگ، لطافت گل‌ها و شفافیت گلدان شیشه‌ای را به خوبی بازنمایی کرده است. با این حال نوع این بازنمایی به واسطه ضرباهنگ جسورانه قلم‌مو، به خوبی از پرداخت واقع‌نما فاصله گرفته و با بهره‌گیری از تجربیات امپرسیونیست‌ها و اکسپرسیونیست‌ها، تجربه حسی هنرمند را صریح، سریع و بی‌واسطه بر بستر کاغذ ثبت می‌کند. ضربه‌قلم‌های پرتحرک، اثر را از حالت ساکن خارج کرده و صحنه نقاشی را به عرصه‌ای پویا و پرتحرک بدل می‌کند. این پویایی به واسطه خط کناره‌نمای میز که با قوسی دیوار را از زمینه جدا می‌کند. تشدید شده و تمامی عناصر نقاشی را به هم ارتباط می‌دهد.

با آن‌که گل‌های زرد، صورتی و آبی در میان برگ‌های سبز دیده می‌شوند، اما هیچ تلاشی برای جنسیت‌سازی برگ، گلبرگ و دیوار پشتی گلدان صورت نگرفته و به همین دلیل، چشم از میانه کادر به آرامی به سمت گوشه‌ها حرکت کرده و کوچکترین مانعی برای تماشای تمامی نقاط تابلو به عنوان یک عنصر بصری وجود ندارد. بدین طریق دستاوردهای هنر مدرنیستی در ذهن خلاق منیر فرمانفرماییان با خیال‌های به‌جامانده از گل‌های قالی دوران کودکی به هم می‌آمیزد و اثری می‌آفریند که پس از گذشت سال‌ها همچنان زنده، پویا، پرشور و زیباست.