Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1398

6   ناصر اویسی (متولد 1313)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : سواران را چه شد؟

امضاء: «ناصر اویسی Ovissi. Reston» (پایین راست)
رنگ روغن و ورق طلا روی بوم
225×94 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1396

برآورد قیمت

3,000 - 2,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 2,800,000,000 ریال

درباره اثر

تلفیق سنت و مدرنیته از مهمترین شاخصه‌های آثار ناصر اویسی است که جلوه خاصی از فرهنگ ایرانی را به نمایش می‌گذارد. وی خود به صراحت تأکید می‌کند که همیشه سعی داشته به عنوان یک نقاش معاصر، آثارش شناسنامه ایرانی داشته باشند و این مهمترین دلیل حضور عناصر تصویری کهن ایرانی در آثار اوست. زنان زیباروی برگرفته از خورشید خانم ایرانی و اسب‌های نیرومند در حال حرکت با رنگ‌های درخشان از موضوعات اصلی کارهای وی به شمار می‌آیند. نقاشی او شاعرانه و تغزلی است حتی زمانی که آیین گاوبازی اسپانیا را تصویر می‌کند. وی از نگاره‌های دوران صفوی و قاجاری به طور مستقیم در آثارش بهره برده و مانند نقاشان هم‌نسل خود به همین روش مسیری تازه در نقاشی نوگرای ایران می‌گشاید.

از جمله نمادهای مهم در آثار وی نقشمایه اسب است. این نماد از دیرباز در اکثر فرهنگ‌ها به خصوص در فرهنگ شرق جلوه‌گر شده است. در فرهنگ جهانی اسب نماد سرعت، نجابت و اصالت است که در معنای سمبلیک به آزادی، خیرخواهی، پایداری، پیروزی، حرکت، بخشندگی، سپاسگزاری و نیروی هوش نیز اشاره دارد. در آثار اویسی، اسب‌ها بیش از آن‌که نشانی از قدرت و صلابت نمادین را داشته باشد، در معنای عشق و وفاداری ظهور می‌کند.

در اثر حاضر نقاش با تصویر کردن اسب‌های خرامان با قوس‌های اغراق‌شده، استفاده از خط فارسی و تکرار کلمه «اسب» در اطراف تصویر و بهره‌گیری از موتیف‌های شرقی در تزیین بدن اسب‌ها گونه‌ای از رمانتیسیسم ایرانی را به وجود آورده است. بدین ترتیب پلی میان نقاشی و تصویرسازی برقرار کرده است. استفاده از رنگ‌های درخشان بر پیشانی و بدن اسب‌ها در فضای تیره و کدر زمینه، بر حال و هوای تغزلی اثر افزوده است. تکنیک‌های مختلف رنگ‌گذاری، طراحی و خوشنویسی در این اثر همگی بیانگر سبک فردی اویسی هستند و برخورد آزادانه او با عناصر تصویری را به نمایش می‌گذارند.