Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر معاصر ایران - مرداد 1400

102   نصرت‌الله مسلمیان (متولد 1330)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون‌عنوان

امضاء: «91 مسلمیان» (پایین راست)
اکریلیک روی بوم
180×180 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1391

برآورد قیمت

4000 - 3000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 3,200,000,000 ریال

درباره اثر

در نقاشی‌های نصرت‌الله مسلمیان مفاهیم انسانی بر محمل انتزاع می‌نشینند و ذهن را در جایی میان شرق‌گرایی آمیخته با مدرنیسم به تعلیق در می‌آورند. مضمون اصلی نقاشی‌های مسلمیان فیگور انسانی است که گاه آن را با تکنیک‌های متنوعی چون تکه‌چسبانی بافت‌گونه می‌آمیزد و گاه به واسطه حذف هر نوع جزیی‌گویی به مرز انتزاع ناب بصری نزدیک می‌شود. در واقع انسان و انسان‌گرایی، دغدغه تمامی نقاشی‌های اوست که در قالب‌های گوناگون تکنیکی تجربه زیسته هنرمند در دنیای امروز را بازتاب می‌دهند.

در این میان، پرتره انسانِ مثالی، یکی از مضامین پایدار در مجموعه آثار فیگوراتیو مسلمیان است که نقاش در آن چهره انسانی را به واسطه ضربه‌قلم‌های بیان‌گرا بر بستر بوم رقم می‌زند. با آن‌که در این آثار، نقاش از واپسین سبک‌ها و دستاوردهای نقاشان مدرن غربی بهره می‌برد اما به گنجینه تصویری هنر سرزمین خود وفادار می‌ماند: کمان ابروان و چشمان بادامی با چهره‌های گرد و چانه‌های کوچک، بازنمایی دوباره‌ای از زیبایی مفهوم معشوق در تفکر شرقی است؛ چیزی که تا پیش از دوران کنونی، بارها در نسخ نگارگری ایرانی تکرار شده است. آن‌چه در روزگار کهن بارها توسط شاعران به انواع تمثیل‌ها و تشبیه‌ها مزین شده، این بار در دستان مسلمیان صورتی تازه می‌یابد و با سطوح و لکه‌گذاری‌های رنگی وسیع و گاه یکدست می‌آمیزد و وجهی نو و امروزی می‌یابد.

در اثر پیش‌رو نقاش با حذف جزییات، چهره انسانی را تا جای ممکن به مرز انتزاع نزدیک کرده است. نوع رنگ‌گذاری با تونالیته‌های رقیق آبی و خاکستری بر بستر بوم و سرریز رنگ به کناره‌های پایین تابلو نشان از نوعی دخیل شدن اتفاق پیش‌بینی نشده در اثر دارد. از سویی دیگر وجود خطوط کمانی و گستره‌های خالی یادآور نقاشی‌های خاوردور است که به ثبت لحظه و زمان در اثر می‌انجامد. نقاش در پرداخت چشمان و تناسب آن با خط ظریف بینی و عدم تجسم لب‌ها، ذهن مخاطب را در تعلیق میان فرم آشنا و فرمالیسم محض نگه می‌دارد. با آن‌که نقاش به فرم و رنگ‌های اندک بسنده کرده، اما هر خط و سطح با چنان دقت وسواس‌گونه‌ای ترسیم شده که امکانات فضا را در بده‌بستان میان خود به بهترین نحو بازگو می‌کند. خط سیاه پایین که مرز صورت را مشخص می‌کند، تعادل و وزن میان لکه زرد بالای تابلو، در کنار چشم را نگه می‌دارد.