Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر معاصر ایران - تیر 1401

14   نیلوفر قادری‌نژاد (متولد 1336)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : شِکوِه

امضاء: «قادری‌نژاد 1400» (پایین روی هر لت)
اکریلیک روی بوم
سه‌لته‌ای، هر لت 100×200، در مجموع 300×218 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1400

برآورد قیمت

2000 - 1500 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 3,000,000,000 ریال

درباره اثر

بیانگری در آثار نیلوفر قادری‌نژاد برآمده از تجربه زیسته‌ای است که خیزش و جوشش انبوه مردم در معابر عمومی، سقوط یک نظام سیاسی و برپایی یک انقلاب مردمی، وقوع جنگ، حماسه و شهادت را در خود دارد. نقاشی‌های فیگوراتیو او پرشور و سرشار از حرکت‌اند. اغراق و دفرماسیون در خطوط و رنگ‌ها امکان انتقال احساس هنرمند را فراهم می‌آورد و تأکیدی بر جنبه اکسپرسیو آن‌هاست.

اثر حاضر به مجموعه‌ای از آثار هنرمند تعلق دارد که در آن با رویکردی روانشناختی به بازنمایی نقشمایه‌های اسطوره‌ای و انسانی می‌پردازد. این اثر برگرفته از خوان چهارم هفت‌خوان رستم در شاهنامه است که ضمن بازنمایی مفهوم اصلی حکایت در قالب ضربه‌قلم‌ها و فرم‌های اکسپرسیونیستی که با انتزاع درهم می‌آمیزند، ایهام و ابهام را نیز در دل خود جای داده است. در خوان چهارم که حکایت کشتن جادوگر توسط رستم را روایت می‌کند، پیرزن جادوگری خود را به صورت زن جوان زیبایی در می‌آورد و نزد رستم می‌رود، اما رستم به محض راندن نام خداوند بر زبان، سیمای شیطانی او را باز می‌شناسد و او را به هلاکت می‌رساند. ایهامی که در عنوان این اثر وجود دارد هم به شُکوه و هم به شِکوِه اشاره دارد، چنان‌که رستم قبل از رسیدن جادوگر در کنار چشمه‌ای آواز سر می‌دهد:

که آواره و بدنشان رستم است / که از روز شادیش بهره غم است

بیابان و کوه است بستان اوی / همه‌جای جنگ است میدان اوی

در این اثر فیگورها و سایر اجزای تصویر پر از شور و حرکتند و بداهه‌پردازی در طراحی سیال و متکی بر خط هنرمند به چشم می‌خورد. رستم چشم فروبسته و در حال نغمه‌سرایی و شکوه از بخت و روزگار خویش است، در حالی که دیگر موجودات با چشمانی باز و خیره تصویر شده‌اند. هنرمند در این اثر زیبایی و زشتی را در پرده‌ای از ابهام فروبرده، گویی در این پرده قیامت رخ داده و خیر و شر در یک آن پدیدار شده‌اند. پارادوکسی که نه تنها در فرم، بلکه در رنگ نیز به خوبی دیده می‌شود. رنگ‌های درخشان در مرکز تصویر از دل رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری سر برآورده‌اند. فرم‌ها و خطوط پیچان و پر شر و شوری که فضا را با شخصیت‌ها پیوند داده‌اند، بر ابهام تصویر افزوده و بر ناپایداری و بی‌ثباتی این زیبایی و این لحظه تأکید می‌ورزند. هنرمند پارادوکس احساس قهرمانی در رستم و احساس انسان امروزی، که شادی‌اش همواره مغلوب جنگ بوده، را با زبانی اکسپرسیو به تصویر کشیده است.