Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن و معاصر ایران - دی 1399

26   هانیبال الخاص (1389-1309)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «ه. الخاص 72» (پایین راست)
رنگ‌روغن روی بوم
80×120 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1372
پیشینه:
این اثر متعلق به یک مجموعه معتبر می‌باشد.

برآورد قیمت

2000 - 1500 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 2,200,000,000 ریال

درباره اثر

با آن‌که بسیاری از نقاشی‌های هانیبال الخاص بر بنیان روایت اسطوره‌ای بنا شده، اما این نگاه اساطیری همواره به رویدادهای جهان معاصر اشاره دارد. الخاص زمینه‌های مختلف هنری را تجربه کرد؛ زمانی برای کتاب شاعران مشهور زمانه‌اش تصویرسازی کرد؛ در کشاکش روزهای سخت انقلاب بر دیوارهای تهران نقاشی‌های سیاسی کشید. دوره‌ای به مجسمه‌سازی روی آورد و در سال‌های زندگی در امریکا به ساخت فیلم‌های کوتاه هشت میلیمتری علاقه نشان داد، اما طراحی و نقاشی روی بوم بسان رودی همیشگی در دوران زندگی‌اش جاری بود. روایت‌پردازی و داستان‌گویی وجه مشترک تمامی آثار اوست. نوع روابط میان فیگورها و چیدمان آن‌ها در صفحه و ارتباط متقابلی که میان چشم‌های درشت و نگاه‌های صریح آن‌ها برقرار می‌شود مخاطب را به داستان‌سرایی وا می‌دارد.

تابلوی پیش‌رو مربوط به دو دهه پایانی عمر الخاص است و از این لحاظ بیانگر قوام قابلیت‌های خاص هنری اوست. در این تابلو دیگر از آن شور نقاشی‌های انقلابی یا سرایش تابلوهای تصویرسازی‌شده خبری نیست. در عوض طراحی‌های سریع با قلم‌مو به واسطه هیجان‌گرایی رنگی حسی از تکاپو را در اثر ایجاد کرده که نشان از جسارت نقاش در ساخت اثر دارد. بیان اسطوره‌ای رنگ باخته و کهن‌الگوها با فاصله‌گیری از تجسم‌های باستانی، عامیانه شده‌اند و در روند این عام‌گرایی گویی ناقص‌الخلقه گشته‌اند.

تابلو نقاشی از شش فیگور تشکیل شده است. نوع چیدمان فیگورها به صورتی است که در ریتمی خوشایند، تابلو را از هرگونه سکون دور می‌کند و در پویایی حاصل از بزرگ و کوچک شدن پیکره‌ها چشم را به گردشی خوشایند در تمام تابلو سوق می‌دهند. پیکره زن که در میانه تابلو قرار دارد به واسطه بزرگنمایی اهمیت بیشتری می‌یابد و این اهمیت با اشارات خاص دستان و نگاه‌های دیگر پیکره‌ها بر زن تشدید می‌شود. نقاش با نپرداختن به بدن فیگورها، مخاطب را به واکاوی دقیق چهره‌ها و حالات صورت‌ها فرا می‌خواند. از سویی محصور شدن دو فیگور اصلی در قاب‌های مستطیل شکل بالایی تأکیدی افزون بر چهره کاراکترها می‌بخشد. بدین طریق حالت‌گرایی چهره‌ها هرچه بیشتر در چشم مخاطب اهمیت می‌یابند. شاید انسان‌ها شیفته نگاه به چهره یکدیگرند، همان‌گونه که الخاص می‌گفت: «چهره انسان برای انسان تماشایی است. خیلی‌ها حاضرند ساعت‌ها بر روی یک سکو در محل عبور همگان بنشینند و مردم را تماشا کنند»[1].

بدین طریق تابلوی پیش‌رو دعوتی است برای دیدن چهره‌ها؛ دیدن چهره‌هایی که به زنی رنجور زل زده‌اند. زنی در خود فرو رفته، زنی که انسانی کودک مانند را بر دوش  خود حمل می‌کند و از نگاه حریص او بر خود بی‌خبر است.

 

[1] . برگرفته از یک کاتالوگ، چاپ ریسوگراف تحت عنوان مانیفست هانیبال الخاص، بی‌جا و بدون تاریخ انتشار.