Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر معاصر ایران - تیر 1401

70   وای. زی.کامی (کامران یوسف زاده) (متولد 1335)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : عبادت‌های بی‌پایان (مولوی) I

امضاء: «KAMI 2012-13» (پشت اثر)
این اثر توسط صاحب فعلی مستقیما از گالری گاگوسیان نیویورک خریداری شده است.
ترکیب‌مواد روی کتان
99×91.5 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1392-1391
پیشینه:
این اثر توسط صاحب فعلی مستقیما از گالری گاگوسیان نیویورک خریداری شده است.

برآورد قیمت

40000 - 30000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 37,000,000,000 ریال

درباره اثر

کامران یوسف‌زاده هنرمند مطرح ایرانی که با نام مستعار «وای زی کامی» در فضای هنری امریکا (نیویورک) شناخته می‌شود، دوره‌های کاری متفاوتی را تجربه کرده است. دو مجموعه «گنبدها و دست‌های نمازگزاران» و «عبادت‌های بی‌پایان» که اثر حاضر متعلق به مجموعه دوم، از دستاوردهای اخیر هنرمند به حساب می‌آید، بر اساس نگاهی ژرف به ارتباط انسان و خاطراتش از جهان پیرامون و تأثیر مذاهب در تعالی روح انسانی شکل گرفته است. در این زمینه هنرمند می‌کوشد تا مفهومی آسمانی را از چشم‌اندازی تازه پیش روی مخاطب قرار دهد و پرتره‌هایی محو از افراد که دست‌هایشان را به نشانه دعا و عبادت در مقابل تصویر گرفته‌اند، تصویر کند. به طور همزمان در گروه دیگری از آثارش تأثیری عمیق از معماری دنیای شرق و به‌خصوص جهان اسلام گرفته است.

در تابلوی حاضر، وای زی کامی در تلاش برای ایجاد پلی میان مفهوم و ساختاری مشابه بین فرم گنبد‌ها با چیدمانی مرکزگرا از آجر و مفهوم عرفانی شعر مولوی است که در خوانش و چرخشی دوار منجر به سماع می‌شود. یوسف‌زاده در این تابلو و مجموعه گنبد‌هایش در پی خلق تصویری رازآلود و شگفت‌انگیز از آجرکاری و کاشیکاری‌های گنبدهاست که چنین تجربه و دیدگاه بصری را به‌ بیننده گوشزد می‌کند. نور و رنگ نقشی اساسی در آثار هنرمند بازی می‌کنند و به دلیل ترکیب‌بندی اثر تأثیر شدید و احساسی خاصی بر بیننده می‌گذارد.

تداعی گنبدی سفید که از ترکیب بی‌پایان سطرهایی از اشعار مولوی شکل گرفته، نشان‌دهنده گرایش همه‌چیز به اصل و منشاء خود و به تعبیری عارفانه، تمثیلی از حضور نور الهی (نور سفید) در کالبد هنر دنیای شرق است و همواره در کانون تفکرات فلسفی شرق و بیشتر مذاهب باستانی نیز قرار دارد. این تابلو تأکیدی بر مضمونی آشنا از وحدت در کثرت و کثرت در وحدت است که سده‌هاست کهن‌الگوی هنر و تزیینات معماری ایرانی است و اکنون به‌دست هنرمندی با دغدغه‌هایی معاصر در تجربه زندگی در غرب صورتی تازه‌ یافته است. در اثر حاضر هر سطر کوچک شعر، به یک آجر سفید تبدیل شده که بازتاب‌دهنده حضور همیشگی اندیشه‌های عرفانی در هندسه موجود در هنر، ادبیات و معماری ایرانی اسلامی است، آن‌چنان که تأثیر آن را همچون ضرباهنگی نامیرا تا ابد می‌توان در گستره بوم سفید دنبال کرد.

تا به امروز آثارکامران یوسف‌زاده در مهم‌ترین موزه‌ها، گالری‌ها و بینال‌های بین‌المللی (همچون بینال ونیز) به نمایش درآمده و نمایشگاه‌های قبلی او در گالری پارسول یونیت در لندن (۲۰۰۸) و نمایشگاه انفرادی‌اش در سال ۲۰۱۵ در گالری گاگوسیان نیویورک که یکی از معتبرترین گالری‌های جهان است، مورد توجه شناخته‌شده‌ترین منتقدان و مجموعه‌داران هنر معاصر جهان قرار گرفته است.