Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر معاصر ایران - مرداد 1400

106   کامبیز صبری (متولد 1346)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون‌عنوان از مجموعه تا جایی که به‌یاد دارم

امضاء: «کامبیز صبری Kambiz Sabri E2/2» (روی اثر)
پلی‌کربنات، پلکسی‌گلاس و آیینه
90×115× 165 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1400
تک نسخه + 1 نسخه هنرمند

برآورد قیمت

8000 - 6000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 6,000,000,000 ریال

درباره اثر

مجسمه‌های مفهومی کامبیز صبری که غالباً با فایبرگلاس ساخته شده‌اند بازتاب رویکردهای پست‌مدرن در هنر مجسمه‌سازی ایران هستند. علاقه وی به تلفیق اشیا با فضاهای معماری و تاریخی و بسط و گسترش استعاره‌هایی که تعابیری از زندگی انسان معاصر و مسایل زیست وی در دنیای امروز را در کنار خاطره‌هایی از گذشته تصویر می‌کنند، باعث شده به نوعی بیان شخصی دست یابد که به موجب آن آثارش از دیگر آثار معاصر قابل تمیز می‌گردند. وی با تغییر ابعاد اشیا و عمارت‌ها و تلفیق آن‌ها با یکدیگر، هر شئی را از معنی و کاربرد اولیه‌اش جدا کرده و مفهومی جدید بدان می‌بخشد که یادآور برخی از آثار هنرمندان سوررئالیست است.

در این اثر، بنای یادمانی برج آزادی در میدانی تاریخی از دوران معاصر با حجمی هندسی برگرفته از نقش زیر گنبد مسجد شیخ لطف‌الله، به تلفیقی غیرمعمول رسیده است. در گرایش مفهومی جدیدی که از حال و هوای معماری ایرانی حاصل شده، صبری تلاش دارد با انعکاس هنر ارزشمند گذشته ایران در یادمانی ارزشمند بر گرفته از میراث غنی خود و در تقابل با هجوم و روند افسارگسیخته و بی‌هدف از ساخت‌وسازهای کنونی به ترکیبی بیانگر از وضعیت کنونی برسد.

وی در جست‌وجوی روایت‌هایی است که از سویی ریشه در تاریخ و سنت‌های دوران گذشته دارد و از سویی دیگر بیانگر نوستالژی مردم ایران است که در بی‌توجهی‌های دهه‌های اخیر به میراث فرهنگی و شهرسازی، مجبور به ترک بستر زاینده فرهنگی خود شده است. بی‌‌آن‌که نسبت‌های زیست محیطی و روابط شهری واقعی خود را حفظ کرده باشد، بی‌تجربه عمیق و زیسته مدرنیسم، وارد جامعه پست‌مدرن شده و در این شرایط به منافع خصوصی و زودگذر که نقشی مخرب دارند، اهمیت می‌دهد. صبری درصدد است تا این حجم زیبا را که در بطن خود مفاهیم تلخی دارد، بدل به محور دوسویه دیروز/امروز کند و با ارزش‌گذاری این محور به یافتن سنتزی شایسته برای زمانه‌اش، یعنی هنر معاصر بپردازد.