Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1397

54   کوروش شیشه‌گران (متولد 1324)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : سماور (طبیعت بیجان)

امضاء: «شیشه‌گران 65» (پایین چپ)
اکریلیک روی بوم
133×133 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1365
-این اثر در قسمت بالایی اندکی مرمت شده است.
- این اثر در کتاب «کوروش شیشه گران» (ص 190) به کوشش حمید کشمیرشکن، انتشارات ساقی، لندن (1396) به چاپ رسیده است.

برآورد قیمت

6000 - 4000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 5,500,000,000 ریال

درباره اثر

کنش خط‌خطي کردن، به مثابه یک رفتار غريزي برای تخلیه احساسات جوشان، به نخستين تجربه‌های نقاشانه انسان‌ها و شايد کودکانه‌ترين تصور از نقاشي باز مي‌گردد. این رفتار فرایندی است درونی که به صورت نقاشي‌ خطوط مواج و بی‌پایان بر پهنه کاغذ بازتاب مي‌یابد. کوروش شيشه‌گران، در پايدارترين دوره هنري‌اش، اين تجربه ديرين بشري را موضوع آثارش قرار مي‌دهد؛ نقاشي‌هايي آکنده از خطوطي بي‌قرار که بدون توجه به نقطه آغاز و فرجام خود، عنان‌گسیخته حرکت کرده و فضاهايي گرافیکی، در ميانه پيچش‌هاي خود پديد مي‌آورند. آنچه که بیش از تصویر شکلی یا انتزاعی بر گستره تابلو سیطره دارد، حرکت سیال خطوطی است نرم و منحنی، سرشار از انرژی و پويايی که اکنون به یک برند معروف در هنر معاصر ایران تبدیل شده‌اند.

آثار کوروش شیشه‌گران به طور مشخص با محوریت بازشناسی ویژگی‌های گرافیکی و بصری خطوط نواری و فیگورهای گره‌خورده شکل گرفته است. هنرمند به دنبال خلق فضایی انتزاعی و بازسازی جهانی معلق و هبوطی معناگریز است. با این وجود گاه اشیا و یا چهره‌هایی به وضوح رخ می‌نمایند. رویکرد هنرمند در به تصویر کشیدن این موضوعات عینی نیز به همان شکل تصاویر انتزاعی او هستند. گویی اشیا و فیگورها نیز بهانه‌ای برای جست‌وجو در ارزش‌های فرم و رنگ است.

در این اثر ممتاز، شیشه‌گران در پی تأکید بر ارزش‌های بصری خطوط است. او به وضوح شکل یک سماور، قوری و فنجان و نعلبکی را با همان خطوط درهم‌پیچان مخصوص به‌خود بازسازی کرده. اشیا در مرکز تابلو واقع شده‌اند و با خطوط مدور سطح میز یا زمینی که روی آن قرار گرفته‌اند، نشان داده شده است. بیننده با طبیعت‌بیجانی روبه‌روست که اصراری بر نمادگرایی یا بیان احساسی ندارد.

در این اثر و دیگر نقاشی‌های این دوره، شیشه‌گران «طبیعت‌بیجان» را دستمایه آثارش قرار می‌دهد، اما هیچ عنصری در آثار او بی‌جان و بی‌حرکت نیست. او معتقد است: «هیچ شیء بیجانی وجود ندارد و نهاد همه اشیا و کیهان، درست همچون نهاد انسان‌ها ناآرام است».

فروش موفق آثار این هنرمند در یک دهه اخیر در بازار هنر ایران و خاورمیانه باعث شده تا آثار کوروش شیشه‌گران، امروزه در معتبرترین موزه‌ها و مجموعه‌های هنری جهان نگهداری شود و علاوه بر حراج تهران، هر ساله در حراج‌های کریستیز و ساتبیز حضور پررنگی داشته باشد.