Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1398

37   کوروش شیشه‌گران (متولد 1324)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : میز

امضاء: «شیشه‌گران 97 KOOROSH» (پایین چپ)
اکریلیک روی بوم
165×220 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1397

برآورد قیمت

8,000 - 6,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 7,500,000,000 ریال

درباره اثر

آثار کوروش شیشه‌گران به طور مشخص با محوریت بازشناسی ویژگی‌های گرافیکی و بصری خطوط نواری و فیگورهای گره‌خورده شکل گرفته است. هنرمند به دنبال خلق فضایی انتزاعی و بازسازی جهانی معلق و معناگریز است.

آثار شیشه‌گران از دهه هشتاد مصداق بارزی از نوعی بی‌پایانی و تجسمی از فضای بی‌سامان و درهم‌پیچیده جهان پیرامونش است. جهانی که هنرمند پیش روی مخاطب می‌گذارد، یادآور فرم قوام‌نیافته‌ای از اسطوره آفرینش در زمان بی‌شکلی و پیچیدگی ابتدایی خود است که پرده‌ای ناگاه از آن کنار زده شده و تقابل فضاهای مثبت و منفی در آن بیش از همه خودنمایی می‌کند.

در این اثر ممتاز، شیشه‌گران در پی تأکید بر روایتی از سرگردانی و گره‌خوردگی ذهن انسان معاصر است که در این اثر به صورت نگاه متشتت و آکنده از تردید نسبت به یک شیء (میز) تجلی یلفته است. او در عین حال تلاش می‌کند تا لحظه‌ای نامانا از دغدغه‌های خود را نیز به تصویر بکشد. پریشانی و در هم ریختگی در نظم موجود در کارهای شیشه‌گران مخاطب را تا درک بی‌نظمی جهانی بی‌پایان جلو می‌برند. او در کاربست خطوط ‌باصلابتش همچون یک معمار باسلیقه، شاکله‌ای دقیق، هندسی و باشکوه را پایه‌ریزی کرده و به شکل زیبایی به نمایش می‌گذارد.

از سویی دیگر، کنش خط‌خطی کردن، به مثابه یک رفتار غریزی برای تخلیه احساسات جوشان، به نخستین تجربه‌های نقاشانه انسان‌ها و شاید کودکانه‌ترین تصور از نقاشی باز می‌گردد. این رفتار فرایندی است درونی که به صورت نقاشی‌ خطوط مواج و بی‌پایان بر پهنه کاغذ بازتاب می‌یابد. کوروش شیشه‌گران، این تجربه دیرین بشری را موضوع آثارش قرار می‌دهد؛ نقاشی‌هایی آکنده از خطوطی بی‌قرار که بدون توجه به نقطه آغاز و فرجام خود، عنان‌گسیخته حرکت کرده و فضاهایی گرافیکی، در میانه پیچش‌های خود پدید می‌آورند. فضای بصری این آثار، به طور کلی انتزاعی است. اما آنچه که بیش از تصویر شکلی یا انتزاعی بر گستره تابلو سیطره دارد، حرکت سیال خطوطی است نرم و منحنی، سرشار از انرژی و پویایی که اکنون به یک برند معروف در هنر معاصر ایران تبدیل شده‌اند.

فروش موفق آثار این هنرمند در یک دهه اخیر در بازار هنر ایران و خاورمیانه باعث شده تا آثار کوروش شیشه‌گران، امروزه در معتبرترین موزه‌ها و مجموعه‌های هنری جهان نگهداری شود و علاوه بر حراج تهران، هر ساله در حراج‌های کریستیز و ساتبیز حضور پررنگی داشته باشد.