Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن ایران - دی 1400

40   کوروش شیشه‌گران (متولد 1324)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون‌عنوان

امضاء: «شیشه‌گران 87 KOOROSH » (پایین چپ)
رنگ‌روغن روی بوم
134×178 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1387
- اثر حاضر در مجله «هنر فردا» شماره 3، 1389 (ص 39) ، به چاپ رسیده است.

برآورد قیمت

50000 - 40000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 50,000,000,000 ریال

درباره اثر

کوروش شیشه‌گران، هنرمند طغیانگر و صاحب سبک ایرانی است که در نقاشی‌هایش تلاش می‌کند تا تصویر انسان و جهان معاصر را در قالبی انتزاعی و با حرکات سیال خطوط به تصویر بکشد. در چند دهه اخیر، او پیوسته بر نقاشی‌های خطوط نواری خود با تکنیک رنگ‌روغن روی بوم تمرکز داشته و این تلقی از نمایش فیگورهای انتزاعی به او این امکان را داده تا چیزی ورای ظاهر شخصیت‌های پیرامونش را به صورتی نمادین و با حرکت‌های سریع و بداهه قلم نقاشی کند.

در اثر حاضر کوشش هنرمند در خلق اثری با انرژی بصری فراوان، در پی ایجاد نوعی تقارن بین عالم بالا و جهان ماده و در عین حال ایجاد تعادل میان دو مفهوم ایستایی و پویایی است. خطوط نواری در این اثر، رنگ و جهت خود را به طور مبهوت‌کننده‌ای تغییر می‌دهند و در درون یک هرم سه وجهی منظم با فضایی تیره بازی می‌کنند. در این‌جا حسی از ناشناختگی و اسرارآمیز بودن، تأکیدی بر عظمتی یادمانی است که با کشف پویایی شگرف موجود در خطوط درهم پیچیده، به شکلی ساختارمند کامل می‌شود.

این خطوط منحنی با جنسیت و ضخامت‌های مختلف علاوه بر این‌که کناره‌های فرم پیکره را نشان می‌دهند، شدت و ملایمت یا خشونت و ظرافت آن‌ها را نیز توصیف می‌کنند. این چرخش‌های بی‌پایان که ذاتاً درونگرا هستند، نه به واسطه نشانه‌های شناخته شده، بلکه مبتنی بر نوعی نفس‌گرایی با اتکا به قواعد زیبایی‌شناسی مدرنیستی، به نقاش کمک می‌کنند تا به دریافتی عمیق و مدرن از هنری ناب و خالص برسد که خط عنصر اساسی در آن به حساب می‌آید.

از میان این انبوه خطوط سیال و در هم‌تنیده، شکلی موهوم پدیدار می‌شود و همین‌جاست که هنرمند هوشمندانه از ارايه هرگونه توصیف یا روایت صریحی درباره سوژه خود پرهیز می‌کند و به سراغ بیانی انتزاعی می‌رود تا بیننده خود به تحلیل و قضاوت بنشیند. البته شیشه‌گران به این نقوش به اندازه‌ای توان و انرژی بخشیده که نقشمایه‌ها در بافتاری انتزاعی، هویتی کاملاً تازه به خود گرفته‌اند و ارتباط خود را با هرگونه گذشته قابل تشخیص قطع کرده‌اند.

این تابلو در ادامه جنبش نقاشی‌های نواری در دهه ۱۹۶۰ میلادی نیز قابل بررسی است که پیشتر و در جریان تحولات هنر مدرن در نیویورک و آثار هنرمندانی همچون موریس لويیس، کنت نولند و فرانک استلا پدیدار و از سوی منتقدان هنری ستایش شده بود. آن‌چه کار شیشه‌گران را از هنرمندان مدرنیست غربی متمایز می‌کند، رهیافت و ماهیت فیگوراتیو شرقی در آثار اوست که از تعلقات ایرانی ذهن هنرمند سرچشمه می‌گیرد و همواره یادآور خاستگاه اندیشه‌ورزی هنرمند است.